دولت برای واردات گندم در بودجه ۳ میلیارد دلار و برای قیمت گندم در خرید تضمینی هم ۷۵۵ تومان در نظر گرفته است و افزایش جهانی قیمت گندم هم می تواند مشکلات جدی در تامین اعتبارات این بخش به وجود بیاورد.

به گزارش مرور نیوز، یکی از  مشکلات دولت در سال های اخیر عدم خرید تضمینی گندم مطابق با پیش بینی های انجام شده و همین مساله دولت را مجبور به واردات گندم با نرخ های دلاری کرده است و در چند هفته اخیر که تنش میان روسیه و اکراین به عنوان بزرگترین تامین کنندگان گندم دنیا رخ داده، بار دیگر این مساله را مورد توجه قرار داده است؛ زیرا قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم در سال آینده در نظر گرفته با قیمت جهانی فاصله گرفته است و از طرف دیگر بحران خشکسالی در تمام دنیا باعث شده که میزان تقاضا برای این محصول بیش از عرضه باشد.

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال جاری به دلیل کمبود نهاده های دامی در بازار بخشی از محصولات گندم از سوی کشاوران به دام داده شد، تصریح کرد:  به همین دلیل دولت در سال جاری ۸ میلیون تن واردات گندم داشته و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن هم از کشاورزان داخلی خریده بود.

مهدی سروری با اشاره به اینکه سال گذشته زراعی به دلیل خشکسالی میانگین عملکرد برداشت گندم در کشور پایین بود اظهار کرد: با ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت باید ۱۲ میلیون تن برداشت گندم می داشتیم اما به دلیل خشکسالی، قیمت پایین خرید تضمینی و کمبود نهاده ها و...  عملکرد تولید پایین آمد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال هم در حدود سطح زیر کشت سال گذشته بوده گفت: از آنجایی که ابتدای پاییز قیمت گندم ۷۵۰۰ تومان تعیین شده اگر این نرخ با در نظر گرفتن هزینه های کشت صرفه اقتصادی نداشته باشد، کشاورزان ممکن است محصولات دیگری کاشته باشند به همین دلیل هم اکنون عدد قطعی برای سطح زیر کشت نمی توانیم پیش بینی کنیم.

سروری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی با توجه به اختلاف قیمت گندم فروخته شده به نانوایی ها که ۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان است و برای بیسکویت سازی ها که ۲۷۰۰ تومان است باید دید دولت چه برنامه ای برای تامین گندم این گروه و با چه نرخی دارد اظهار کرد: با توجه به اینکه آرد ۲۷۰۰ تومان مشمول قیمت گذاری نیستند و دولت هم اکنون برای تامین اعتبار گندم با مشکل مواجه است، اگر قیمت گندم برای این صنف آزاد شود شاهد قاچاق گندم و آرد از نانوایی به سایر صنف ها خواهیم بود و همین مساله مشکل تامین در کشور به وجود می آورد.

او افزود: اگر دولت بخواهد گندم را با قیمت ۲۷۰۰ تومان برای بیسکویت و... تامین کند و برای نانوایی ها هم قیمت آرد را در نرخ ۶۵۰۰ تومان حفظ کند به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حالی که دولت برای قیمت در بودجه جهت واردات گندم ۳ میلیارد دلار در نظر گرفته و برای قیمت گندم در خرید تضمینی هم ۷۵۵ تومان در نظر گرفته است و افزایش جهانی قیمت گندم هم می تواند مشکلات جدی را برای اقتصاد صنعت شیرینی و شکلات به وجود بیاورد.

او افزود: البته مجلس منابع ۳ هزار میلیارد تومانی برای واردات گندم را حذف کرده و مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی را به صورت ریالی برای خرید گندم داخلی در نظر گرفت تا هر کیلو گندم ۹۵۰۰ تومان خرید تضمینی شود، اما به طور قطع با توجه به گرانی اخیر گندم در بازار جهانی این نرخ هم برای کشاورزان داخلی جذاب نیست و همین مساله می تواند به کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت منجر شود و این یک تهدید برای دولت خواهد بود، زیرا مجبور می شود مانند سال جاری برای تامین گندم مورد نیاز سال آینده واردات انجام دهد که با نرخ هایی که هم اکنون در معاملات صورت می گیرد، دولت با کسری بودجه برای این بخش مواجه می شود.