نفت در بازار جهانی همچنان بالای ۱۰۰ دلار در حال نوسان است، در حالی که کشورهای صنعتی نسبت به شرایط موجود بازار نفت شکایت دارند، اما طرف غربی همچنان گام های رضایت بخشی برای مذاکرات برجام یا اتمام جنگ اوکراین برنداشته است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس دولت سیزدهم همین چندی پیش اعلام کرد که در دولت توانسته به تازگی درآمدی بیشتر از آنچه که در بودجه پیش بینی شده بود از بخش صادرات نفت محقق کند، این موضوع در سایه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی بوده، از این رو معلوم نیست تا چه زمانی دولت بتواند در سایه ادامه تحریم از نفت این میزان درآمد را کسب کند، مگر اینکه توافق برجام حاصل شود و میزان نفت صادرات ایران هم افزایش چشمگیری داشته باشد.

یک استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه بازار نفت شرایط ویژه ای را طی می کند، گفت: حمله روسیه به اوکراین و تداوم تحریم نفتی ایران و... باعث شده این بازار متلاطم باشد و ادامه این تنش ها مانع از تثبیت بازار می شود، هرچند آمریکا با آزادسازی منابع استراتژیک تلاش می کند که بازار را به سمت ثبات سوق دهد اما این اتفاق نیفتاده است. از طرف دیگر روسیه اعلام کرده من نفت را تنها با روبل می فروشم و این موضوع می تواند نشانه اقتدار در بازار نفت باشد. از طرف دیگر کشورهای متخاصم هم محروم از نفت روسیه خواهند بود این چالشی برای بازار نفت است؛ هرچند روسیه هم با مشکلاتی روبروست زیرا کشورهایی هم که با روسیه همکاری می کنند تمایلی ندارند درگیر تحریم های غرب علیه روسیه بشوند.

حسن مرادی با بیان اینکه هوای اروپا به سمت گرم شدن پیش می روند و همین موضوع تقاضا برای سوخت را کاهش می دهد، افزود: از آنجایی که کشورهایی مانند چین، هند و... بدون اینکه درگیر مساله جنگ روسیه باشند، متحمل خسارت هایی در نتیجه افزایش نرخ سوخت شده اند، لذا به دنبال موقعیتی هستند که نفت به سمت ثبات برود، به همین دلیل چندان با سیاست غربی در بازار نفت موافق نیستند.

افزایش ورود نفت ایران به بازار جهانی 

او با بیان اینکه انتظار می رفت مذاکرات برجامی به نتیجه برسد و نفت ایران به بازار جهانی وارد شود، تصریح کرد: این مساله کمک می کرد مرهمی بر وضعیت موجود بازار جهانی شود اما سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا منجر به لاینحل شدن مذاکرات برجام شده و تاکنون هم تلاشی برای تغییر روند گذشته اتفاق نیفتاده است.

مرادی با بیان اینکه تندروهایی در داخل نظام سیاسی آمریکا هستند که تلاش می کنند تحریم ها برداشته نشود، اظهار کرد: به طور قطع حمله روسیه به اوکراین هم روی مذاکرات برجام تاثیر گذاشت و در ادامه سیاست های غرب در قبال برجام می تواند روی بازار نفت تاثیر بگذارد.

او افزود: برای تعیین قیمت نفت در سال جاری اگر  بخواهیم پیش بینی کنیم باید چند فاکتور از جمله بحران اوکراین و برجام در نظر گرفته شود و این دو مسئله هم تحت تاثیر شرایط خاصی تغییر وضعیت می دهند. در وضعیت کنونی با وجود اینکه توافقات برجام و صلح اوکراین اتفاق نیفتاده، به همین دلیل روند بازار بسیار ناپایدار است و تا زمانی که این شرایط حاکم باشد، بسیاری از کشورهای واردکننده سوخت متحمل خسارت می شوند.

این کارشناس با بیان اینکه بعد از جنگ اوکراین یا مذاکرات برجام احتمالا قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار خواهد رسید، اظهار کرد: به طور قطع بعد از عبور از چالش های پیش رو قیمت نفت میتواند به 90 دلار هم کاهش یابد اما از طرف دیگر افزایش فعالیت شرکت ها و توسعه حمل و نقل به تقاضای بیشتر سوخت منجر شده که می تواند به بالا ماندن قیمت نفت کمک کند.