عضو انجمن تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: در چند وقت اخیر قیمت طلا در بازار جهانی تحت تاثیر بحران جنگ روسیه و تورم بالای اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، عضو انجمن تولیدکنندگان طلا و جواهر درباره بازار طلا گفت: در چند وقت اخیر قیمت طلا در بازار جهانی تحت تاثیر بحران جنگ روسیه و... رشد کرده، اما واقعیت این است که پیش از این طلا در یک سال گذشته رشد چندانی نداشت و این رشد قیمت قابل پیش بینی بود.

عبادله محمدولی با بیان اینکه به طور قطع چشم انداز بازار طلا حتی بعد از پایان جنگ اوکراین هم صعودی است، افزود: در سال گذشته اگر قیمت طلا رشد نکرده به خاطر این بود که دولت ها نمی خواستند رشد کند، زیرا اقتصاد کشورها تحت تاثیر شوک کرونا بود و این مساله منجر به بروز تورم در آن کشورها شده بود و می خواستند به نوعی از طریق مهار نرخ طلا، از تورم جدید جلوگیری کنند، به همین دلیل قیمت طلا را در محدوده ۱۸۰۰ دلار متوقف کرده بودند.

تورم بالای اقتصادی عامل دیگری بر رشد قیمت طلا

او با اشاره به اینکه علاوه بر تورم بالای اقتصادی عامل دیگری بر رشد قیمت طلا موثر بوده است، گفت: با توجه به افزایش هزینه استخراج طلا در سال های اخیر بسیاری از شرکت های که استخراج طلا می کردند عملا قیمت های قبلی برای آنها صرفه اقتصاد نداشت، زیرا معادن طلا دیگر نمی توانند در عمق های پایین استخراج طلا داشته باشند و هزینه استخراج بالا رفته و از این رو قیمت طلا در آینده هم همچنان روندی صعودی خواهد داشت.

پس از جنگ روسیه و اوکراین قیمت طلا به یکباره از ۱۸۰۰ دلار به ۲ هزار دلار افزایش یافت و بعد از کمی افت در محدوده ۱۹۰۰ دلار باقی مانده است؛ به همین دلیل بسیاری از تحلیل گران معتقدند با توجه به وضعیت استخراج و اینکه در دو سال اخیر قیمت برخی محصولات فلزی مانند مس، روی و... تا دو برابر افزایش یافته اند، طلا همپای این فلزات رشد نکرده بود؛ زیرا با وجود کرونا گرانی طلا می توانست بر تمام بازارها حتی نرخ ارزها تاثیر بگذارد و تبعات معیشتی برای اقتصاد جهان به وجود بیاورد. با این حال این سرکوب قیمت ها هم در یک مقطع کوتاه مدت ادامه داشت و با جنگ روسیه و اگراین شکسته شد.