رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت قول داده که برای کالاها ممنوعیتی صادرات ایجاد نمی‌کند بلکه با عوارض محدودیت صادراتی ایجاد می‌کند لذا با توجه به شرایط پیش آمده عوارض صادراتی تعیین شد و عوارض سهمی از سود مضاعف آن مجموعه بود.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، صادرات غیرنفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات ۵۳ میلیارد دلار بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رشد صادرات به بازار کشورهای همسایه، از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و رشد ۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه خبر داد و گفت: فرصت‌های جدید صادراتی بر اساس تغییرات و بحران‌های جهانی و رشد صادرات به بازارهای جدید ایجاد شده که در همین رابطه شاهد رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰ درصدی صادرات به غنا و رشد ۵۰۰ درصدی صادرات به آفریقای جنوبی بودیم.

وی با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی، افزود: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۴۸۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲.۳ میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.

پیمان پاک با اشاره به احیای اداره کل خدمات فنی و مهندسی، گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی هدف گذاری صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها لحاظ شود، امسال ۵ تا ۶ میلیارد دلار صادرات از این بخش خواهیم داشت. همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده کشور عراق می‌تواند میزبان ۱۰ میلیارد دلار از این ۲۰ میلیارد دلارِ هدف گذاری شده، باشد.

وی تاکید کرد: تلاش داریم پروژه‌های جذاب اقتصادی در این بخش را معرفی می‌کنیم و از شرکت‌ها در زمینه مسائل تضمینی و حقوقی حمایت کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به فعال شدن کریدورهای تجاری از جمله کریدور شمال_جنوب و شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی، گفت: به واسطه فعال شدن این کریدورها و ایجاد فرصت‌های تجارت خارجی، درآمد کشور از این بخش در سال گذشته ۲.۵ برابر شد که لازم است همچنان افزایش یابد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: برنامه ریزی هایی برای مانع زدایی های تجاری انجام شده است که شامل تغییر در روند برگشت ارز صادراتی، تسهیلات گمرکی، حمایت‌ها در خارج از کشور، تسهیل روادید، ایجاد پشتیبانی و امضای موافقت‌نامه می‌شود.

وی افزود: مشکلاتی همچنان وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها هنوز در مسیر گشایش تجارت خارجی قرار نگرفته‌اند، زیرا این مسیر را درست نمی‌دانند و آن را نقد می‌کنند که در این زمینه به دنبال جلب حمایت هستیم.

پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه فرصت‌های جدی پیش روی ایران است، تصریح‌کرد: افزایش ارزش افزوده کالاها از برنامه‌های تجاری کشور است که نیاز به زمان دارد، اما در طولانی مدت می‌تواند صادرات را از خام فروشی به تولیدات بیشتر سوق دهد تا سود صعودی در تجارت به دست بیاوریم.

پیمان پاک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و لزوم تأمین منابع غذایی افزود: با توجه به اینکه احساس می‌شد مسائل بین روسیه و اوکراین طولانی شود در نتیجه با کمک وزارت جهاد در خصوص تأمین اقلامی مانند روغن، گندم و جو توافقات خوبی با روسیه برای تأمین این محصولات از کشور روسیه انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین برای تسریع در تجارت آزاد با اوراسیا توافقات خوبی انجام شد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه فعال سازی حوزه خزر یکی از مسائل اصلی است، گفت: بهترین مسیر برای صادرات به روسیه مسیر دریایی است در نتیجه در سفر اخیر به روسیه در خصوص تجهیز اولیه در ناوگان حمل و نقل با توجه به حضور مدیریت دو کشتیرانی توافقات خوبی شد تا از ظرفیت‌های خالی بنادر ایران صورت گیرد.

پیمان پاک ادامه داد: همچنین در رابطه با تجارت با روسیه فرصت‌های خوبی برای احیای صنایع ما در بخش‌های ریلی، صنعت خودرو، معدنی و غیره انجام شد و در بعضی از حوزه‌ها نیز مقرر شد تا در حوزه‌هایی مانند دارو که ما در وضعیت خوبی هستیم از طریق انتقال دانش فنی آنها از دانش ما بهره بگیرند.

وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با روسیه توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشورهای CIS برای احیا کریدور شمال به جنوب بود، که یک پتانسیل بسیار بالا برای درامد چند میلیارد دلاری در بحث تکمیل کریدورها وجود دارد.

پیمان‌پاک افزود: همچنین به‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم امضا می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مانع‌زدایی ها در مسیر تجارت گفت: موانع به خصوص در بخش برگشت ارز شناسایی شده است و همچنین مباحث مربوط به حمایت‌های تجار مطرح شده است و اقدامات زیادی در خصوص تسهیل قوانین و مقررات انجام شده است البته باید بدانیم چالش‌ها و مشکلات وجود دارد و هنوز برخی از دستگاه‌ها و مجموعه‌ها نیم‌پذیرند که اولویت اول تجارت خارجی است و حوزه تجارت خارجی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را کار کنند و هنوز با دیدگاه‌های تهدیدی و محدودسازی به این حوزه نگاه می‌کنند و برخی از سیاست‌های مانع زدایی در حوزه تجارت مورد نقد قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: در بحث تجارت خارجی فرصت‌های جدی پیش‌روی ما است، البته برخی از اقدامات برای رسیدن به حصول نتیجه زمان‌بر است و ممکن است آثار آن به تدریج آغاز شود.

بخشی از صادرات ما فروش در کارخانه است، به این کار صادرات نمی‌گویند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: امروز بخشی از صادرات ما فروش در کارخانه است، به این کار صادرات نمی‌گویند اگرچه باعث ارز آوری می‌شود و لذا باید این رویه را تغییر داد. ما در بعضی از حوزه‌ها محصول برای صادرات تولید می‌کنیم اما در بعضی از حوزه‌ها که در آن مزیت داریم باید رویکردمان صادرات محور باشد مانند لبنیات، خشکبار، صنایع غذایی، دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و در این حوزه‌ها نباید مازاد تولید فقط صادر شود بلکه باید به دیدگاه صادراتی این محصولات را تولید کنیم.

وی افزود: تغییر رویکرد کشور در زمینه تولید برای صادرات یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت است و لذا یک سری از پروژه‌ها برای توسعه صادرات انجام شده است تا رویکرد تولیدی صادرات محور تبیین شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این فرآیند به استفاده از کشورهای اطراف توجه می‌کنیم و فرصت خوبی در حوزه اوراسیا برای ما به وجود آمده است و در حوزه ریاست جمهوری و معاونت اول متمرکز شده‌ایم تا جهش صادراتی در کشورهای حوزه اوراسیا ایجاد کنیم و همچنین با توجه به وجود آمدن فرصت‌های سیاسی توسعه صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را افزایش دهیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیان کرد: از ابتدای کار ما در سازمان توسعه تجارت در سیاست‌سازی‌ها و در همه جلسات از نمایندگان بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم بطوری که در کوتاه مدت نیز رضایت‌مندی از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شعار امسال در خصوص دانش بنیان و اشتغال آفرین گفت: یکی از کارهای ما صادرات محصولات دانش بنیان است اما این صادرات در طولانی مدت در تجارت مشخص می‌شود ضمن اینکه باید حمایت‌هایی از قبیل مشوق‌های صادراتی از آن صورت بگیرد.

پیمان پاک اظهار کرد: سال گذشته حوزه نمایشگاه بین‌المللی و صندوق ضمانت صادرات به سازمان توسعه تجارت ملحق شد و رویکرد آن‌ها را به رویکرد بین‌المللی تغییر داده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: وقتی یک حوزه جذاب می‌شود همه حوزه تخصص خود را رها می‌کند و به حوزه جذاب رو می‌اوردند بطوری که در دوماه آخر سال گذشته مشاهده کردیم که یک سری دستگاه‌های بی‌ربط خواستند که هیأت تجاری به کشورهای مختلف اعزام کنند که این موضوعات باید اصلاح شود.

وی افزود: الان صندوق ضمانت صادرات ما به غیر روش سنتی قبل، صندوق با طرف‌های متناظر در کشورها قراردادهای حقوقی امضا می‌کند و آن صندوق‌ها تاجر کشور هدف را تضمین می‌کند و در صورت بروز اختلاف، قابل حل است و ریسک‌ها را به این وسیله کاهش داده ایم.

پیمان پاک گفت: در این تجارت خیلی از کشورهای اروپایی علاقمند بودند اما همه چیز را به برجام مرتبط دانستند اما هیچ کشوری در آمریکای لاتین، آسیا، آسیای جنوب شرق، آفریقا با سر موضوع توافق برجام صحبت نکردند و بسیاری از کشورهای همسایه عنوان می‌کردند که ما برخی از کالاها را می‌خواستیم از شما خریداری کنیم اما اعلام می‌شد که ممنوع است و بیشتر مسائل این چنینی را بیان می‌کردند.

وی افزود: با توجه به نیاز کشور به بسیاری از اقلام اصلی حوزه صادرات مثل فولاد، مصالح ساختمانی امسال باید بتوانیم ساز و کاری را ایجاد کنیم که هم سهم رشد صادرات را بیشتر کنیم و هم بازارها را پایدار و نفوذ بسیار خوبی را در کشورهای هدف داشته باشیم و در بسیاری از کشورها خودمان را به تأمین کننده دست اول و پایدار برسانیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: ۱۳ میلیارد دلار افزایش صادرات در سال گذشته داشتیم و برنامه‌هایی نیز برای حفظ و ادامه افزایش صادرات خواهیم داشت.

دولت به دنبال محدودیت صادرات نیست

وی در مورد وضع عوارض صادراتی بیان کرد: این تصمیم را ستاد تنظیم بازار اتخاذ کرده است و این تصمیم بر اساس جهش قیمت صادراتی کالاهای خام و نیمه خام گرفته شد و این جهش صادراتی سود مضاعفی را نصیب شرکت‌های صادرکننده می‌کرد و لذا این نگرانی وجود داشت که به واسطه این افزایش صادرات بازار داخلی از کالا تهی شود.

پیمان پاک اظهار کرد: دولت قول داده که برای کالاها ممنوعیتی صادرات ایجاد نمی‌کند بلکه با عوارض محدودیت صادراتی ایجاد می‌کند لذا با توجه به شرایط پیش آمده عوارض صادراتی تعیین شد و عوارض سهمی از سود مضاعف آن مجموعه بود. اما ما با برخی از عوارض مثل عوارض آب مجازی مخالف هستیم بلکه باید عوارض به صورتی مدیریت شود که صنعت را به سمت ایده‌ال ما هدایت کند و به همین دلیل فرمولی تعیین شد تا بخشی از سود صادراتی به عنوان عوارض دریافت شود البته برخی از حوزه‌ها در زمینه عوارض صادراتی نیازمند اصلاح است اما در خصوص عوارض صادراتی خام فروش‌ها به نظر می‌رسد این عوارض برای جلوگیری از خام فروشی وجود داشته باشد و دولت بر حاشیه سود عوارض صادراتی تعیین کرده است.

معاون وزیر صمت گفت: قطعاً برای هدایت خام فروشی به زنجیره ارزش باید صادرات آن دارای عوارض باشد اما در حوزه صنایع پایین دستی نیازمند اصلاح است ضمن اینکه عوارض مقطعی است و بعد از سه ماه بازنگری می‌شود و مسائل جدیدی مطرح می‌شود.

وی افزود: کشورهایی مانند هند، روسیه، امارات، قطر در اولویت افزایش تعداد رایزنان بازرگانی قرار دارند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: تجارت به عراق رشد خوب داشته است و در سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون رشد صادراتی به این کشور داشتیم و در این کشور ۴ مرکز تجاری در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد کرده‌ایم.

پیمان پاک افزود: در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز ۱۰ میلیارد دلار از ۲۰ میلیارد دلاری که برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی پیش‌بینی شده در عراق قابل تحقق است.

سال‌ها از جیب صادرکننده کشور سوبسید به جیب وارد کننده داده شده است

وی اظهار داشت: اگر کالایی افزایش قیمت داشته باشد به بهانه صادرات، کسی که بیشترین نفع را می‌برد واردکننده است. سال‌ها از جیب صادرکننده کشور سوبسید به جیب وارد کننده داده شده است. چه کسی الان شاکی است وارد کننده اپل، وارد کننده گوشی بالای قیمت ۶۰۰ دلار، در حالی که ۲ هزار صادرکننده خشکبار و میوه و تره‌بار در این سه سال آسیب دیده‌اند و چرا باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و هیچکس هم درد آن‌ها را نفهمد. لذا ما اجازه نمی‌دهیم که کسانی که ارز ۲۳ هزار تومانی از سامانه نیما می‌گیرد برای گوشی اپلی که حضرت آقا اشاره می‌کنند نباید وارد شود و نباید برای واردات آن ارز داده شود، می‌رود تلاش کند تا دوباره از سامانه نیما ارز بگیرد و لذا دوباره وارد کننده کالای لوکس خواستار ارز نیمایی می‌شود.

پیمان پاک اظهار داشت: برای صادرات به کشورهای اروپایی نیز برنامه داریم و در این بخش هم برای صادرات و هم برای استفاده از منابع برنامه داریم و منابع را در فضای واردات نمی‌اوریم و آن منابع وارد بخش‌های زیرساختی مثل خطوط تولید، نوسازی و تجهیز فرآیندهای تولید می‌شود.

وی گفت: یک ماه آینده اتفاق خوبی در حوزه تجارت خارجی به وجود می‌آید و خبر آن را به زودی خواهیم داد.