آرمان خالقی با اشاره به اینکه دولت باید عوراض را پایدار تعیین کند، گفت: تغییر قیمت های جهانی مواد غذایی و... روی بازار داخلی اثر گذاشته و دولت باید با عوراض و تخصیص هوشمند یارانه دولتی تنظیم گری کند.

به گزارش مرور نیوز، آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه عوارض‌ صرف نظر از اینکه منبع درآمدی برای دولت است نقش تنظیم گری در مبادلات تجاری دارد، گفت: برای نمونه وقتی عوارض برای کالایی وضع می شود می تواند روی تولید و بازار آن تاثیر داشته باشد، از طرف دیگر عوارض برای هر کالا و هر کشوری متفاوت می شود از این رو می تواند آزادی یا محدودیت های متنوعی ایجاد کند.

آرمان خالقی با بیان اینکه در بحث عوارض پلکانی برای محصولات معدنی دولت گفته به نسبت تغییرات قیمتی در بازار جهانی برای کاهش جذابیت های صادراتی عوارض وضع می شود، افزود: باید سیاست های کشور نرمش کافی پیدا کند، یعنی اگر تصمیم ها خلق الصاعه باشد و در فروردین یک عدد و در اردیبهشت عدد دیگری برای عوارض تعیین شود، منجر می شود محاسبات تولیدکنندها و تجار بهم بخورد و این مساله برای اقتصاد کشور آسیب زا است؛ زیرا شرکت ها نمی توانند قراردادی بلندمدت منعقد کنند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی دولت باید تکلیف صادرات را مشخص کند که آیا می خواهد زمینه برای صادرات فرآورده ها فراهم کند و برای محصولات خام محدودیت ایجاد کند یا خیر؟ گفت: به طور قطع در چند وقت اخیر تغییر قیمت های جهانی باعث شده هزینه تمام شده تولید و... تغییر کند، به همین دلیل ممکن است ارزیابی های عوارض دقیق اتفاق نیفتاده باشد.

نوسانات بازار مواد غذایی در اروپا

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تشریح کرد: با توجه به اینکه روسیه و اوکراین تامین کننده گندم و کلزا هستند، هرگونه تغییری در تولید و تجارت آنها روی بازار جهانی تاثیر می گذارد. برای نمونه وقتی روسیه اعلام کرد برای تنظیم بازار داخلی برخی محصولات را صادرات نمی کند، همین موضوع بازار روغن اروپا را با چالش مواجه کرده و قیمت شکر هم رو به افزایش رفت.

خالقی ادامه داد: از طرف دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی است این موضوع منجر به رشد قیمت روغن، شکر و ... می شود و حتی روی قیمت محصولاتی که در صنایع پایین دستی از این مواد استفاده می کنند اثرگذار خواهد بود.

سیاست دولت برای چگونگی اجرای حذف ارز ترجیحی

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه دولت برای چگونگی اجرای حذف ارز دولتی ابلاغی نداشته است، هرچند قرار بوده این هفته دولت تصمیم گیری کند. به عبارت دیگر مجلس تصمیم گیری درباره چگونگی اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی را در اختیار دولت قرار داده اما هنوز تعیین تکلیف نشده و با توجه به گرانی های که در یک سال اخیر در بازار جهانی رخ داده می طلبد دولت تصمیم گیری درستی داشته باشد، زیرا سال گذشته قیمت دارو در کشور افزایش داشت که بخشی از آن تحت تاثیر گرانی مواد و بسته بندی و... بود.

خالقی با اشاره به اینکه دولت اگر یارانه را به صورت هوشمند در اختیار مصرف کننده ای واقعی قرار دهد می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند، اظهار کرد: وقتی دولت یارانه برای کالای اساسی از طریق ارز اختصاص می دهد، همه می توانند به شکل یکسان از این یارانه استفاده کنند، در حالی که درآمدهای همه مردم بشکل یکسان نیست و از طرف دیگر بخشی از این کالاها صادرات می شود و این به معنی صادرات یارانه می باشد. به همین دلیل، دولت با اجرای تخصیص هدفمند می تواند مانع از اتلاف منابع داخلی شود.

به تازگی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت اعلام کرده که اعمال عوارض پلکانی برای کالاها براساس بند ۸ مصوبه عوارض صادراتی مصوب ۲۴ اسفندماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار بوده و به‌منظور تنظیم بازار داخل و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی است تا بازار داخل به‌هیچ‌عنوان دچار تلاطم نشود.