با توجه به اینکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قیمت جدید تضمینی گندم را با دو درصد افزایش نسبت به سال گذشته اعلام کرد اما گمانه زنی ها بر این است از ابتدای سال آینده گندم بر اساس کیفیت و کلاس طبقه‌بندی شده قیمت‌گذاری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز،نرخ‌های خرید تضمینی هرساله با مصوبه شورای عالی اقتصاد به وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان ابلاغ می‌شود تا کشاورزان بتوانند برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی لازم کشت را داشته باشند اما در سال زراعی جاری طی اتفاقی کم سابقه تاخیر 3 ماهه برای نرخ گذاری خرید تضمینی رو به رو بودیم.

19 آذر ماه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قیمت جدید تضمینی گندم را با دو درصد افزایش نسبت به سال گذشته 1300 تومان اعلام کرد. این اقدام باعث نارضایتی کشاورزان شد زیرا این قیمت شاید هزینه‌های تولید کشاورز را هم پوشش نمی داد.

هنوز تکلیف نرخ تضمینی سایر محصولات مشخص نیست در حالی که وزیر جهاد کشاورزی درباره  نرخ‌های خرید تضمینی اعلام کرد: ابلاغ دیرهنگام نرخ‌های خرید تضمینی ربطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد و مطالبه کشاورزان درباره اعلام به‌موقع نرخ‌های خرید تضمینی را باید از دیگران پیگیری کرد.

مجری طرح گندم اظهار کرد: هنوز قیمت دقیق و مشخصی به صورت رسمی به وزرات جهاد کشاورزی ابلاغ نشده که بخواهیم نسبت به آن اعتراض کنیم زیرا معمولا لیستی از قیمت تضمینی همه محصولات با هم ابلاغ می‌شود.

اسماعیل اسفندیاری اشاره کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مرداد ماه قیمت پیشنهادی خود را به دولت اعلام کرد و قیمتی که پیشنهاد شد با افزایش حدود 9 درصدی نسبت به سال گذشته بوده است که امیدواریم این پیشنهاد اجرایی شود.

به گزارش مرور نیوز،نرخ خرید تضمینی گندم معمولی در سال زراعی گذشته 1270 تومان و 5 ریال بوده است که طبق اعلام جدید دولت با دو درصد افزایش به 1300 تومان رسیده است. حال اگر افزایش 9 درصدی تایید و اعلام شود، نرخ جدید خرید تضمینی گندم به 1385 تومان افزایش خواهد یافت.

اما در همین حال بر اساس پیشنهاد بخش خصوصی در مورد قیمت‌گذاری گندم قرار بر این شده تا پس از بررسی این طرح، کمیته‌ای به منظور تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های لازم تشکیل شود و در صورت تصویب نهایی از ابتدای سال آینده گندم بر اساس کیفیت و کلاس طبقه‌بندی شده قیمت‌گذاری شود.

گندم‌کاران استان گلستان طی درخواستی پیشنهاد خود را در خصوص قیمت‌گذاری گندم بر اساس کیفیت محصولات تولید شده ارائه کردند و این طرح با حضور معاون حقوقی رییس‌جمهوری در اتاق بازرگانی مطرح شد و در صورت موافقت با طرح مذکور، گندم بر اساس سه شاخص گلوتن، پروتئین و اندیکس گلوتن قیمت‌گذاری می‌شود تا در کلاس‌های مختلف به معرض فروش برسد.

بر این اساس طبق توافق انجام شده با تشکیل کمیته‌ای در زمینه تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل قیمت‌گذاری گندم بر اساس کیفیت طی یک ماه آینده پیشنهاد مذکور به منظور تصویب نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از ابتدای سال آینده گندم بر اساس کیفیت قیمت‌گذاری شود.

شایان ذکر است امسال سطح زیر کشت گندم 5 میلیون و 930 هزار هکتار بوده و با وجود کاهش سطح زیر کشت شاهد افزایش برداشت بودیم، و دولت 11 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری کرد.