عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: با ایجاد بندر خشک و راه‌آهن آذربایجان، اردبیل برای توسعه تجارت به روسیه متصل می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، «حسین پیرموذن» در جلسه مشترک با سرکنسول روسیه در رشت در اتاق اردبیل با بیان این‌که روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه مورد تأکید سران رسمی دو کشور است، افزود: اتاق بازرگانی ایران و روسیه سال‌های متمادی با یکدیگر همکاری و فعالیت داشته‌اند و در راستای گسترش و توسعه ارتباطات تجاری نیز گام برمی‌دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل خاطرنشان کرد: برای ورود به بازار روسیه هیئت‌های مختلف و متعدد اقتصادی و تجاری به این کشور اعزام کرده‌ایم و هیئت‌های زیادی نیز از کشور روسیه به تهران سفر کرده‌اند، اما هیئت‌های تجاری و اقتصادی روسی علاوه‌بر تهران به استان‌های مختلف ایران نیز سفر کنند تا با پتانسیل‌ها و استعدادهای متنوع مناطق کشور آشنا شوند.

وی  به سفر هیئت اقتصادی و تجاری استان در معیت مقام عالی استان  در مهرماه به روسیه اشاره کرد و افزود: استان اردبیل یک استان کشاورزی محور و مستعد در زمینه صنعت است که با افتتاح دفتر تجاری ایران در مسکو در محل مرکز فودسیتی سعی می‌کنیم محصولات شاخص استان را در فودسیتی ارائه کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با بر شمردن مشکلات توسعه تجارت با روسیه اضافه کرد: این مورد یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه حمل و نقل است بطوری‌که حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی فیمابین دو کشور به‌صورت مناسب گسترش پیدا نکرده است. برهمین اساس سعی می‌کنیم حمل و نقل ریلی آذربایجان را به استان اردبیل وصل کنیم هم‌چنین در زمینه اتصال راه‌آهن آستارا در دوکشور روسای جمهور دو کشور به توافق رسیده‌اند.

پیرموذن خاطر نشان کرد: در راستای گسترش ارتباطات و تسهیل تجارت استان، در دیدار اخیری که با رئیس‌جمهور آذربایجان داشتیم پیشنهاد اتصال راه آهن کشور آذربایجان به داخل استان اردبیل را دادیم که با دستور رئیس‌جمهور آذربایجان در کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی مصوب و مقرر شد این خط ریلی تا داخل خاک ایران در مناطق شمالی استان امتداد داشته باشد تا در منطقه مغان بندر خشک ایجاد شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران ایحاد بندر خشک را برای توسعه استان ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در آذربایجان و «مجید خدابخش» استاندار اردبیل مذاکرات و رایزنی‌های متعددی با طرف آذری داشتند و تلاش‌های شبانه‌روزی این بزرگوران در جهت ایجاد بندر خشک در مناطق شمالی استان(مغان) به نتیجه منجر شد.

وی به سرکنسول روسیه در رشت توصیه کرد تجار و سرمایه‌گذاران روسی در مناطق شمالی استان سرمایه‌گذاری کنند.

پیرموذن ادامه داد: دولت یک میلیارد دلار در مناطق شمالی استان در زمینه آب و خاک سرمایه‌گذاری کرده است و سرمایه‌گذاران کشورهای روسیه و آذربایجان می‌توانند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به مشکلات صدور ویزا به تجار ایرانی برای حضور در کشور روسیه نیز یادآور شد: فهرستی از تجار را به شما ارائه خواهیم داد و انتظار داریم ویزای یکساله به آن‌ها بدهید.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: مقرر است هیئتی اقتصادی و تجاری از شهر ولگاگراد و ماخاچ قالا به اردبیل سفر کنند که امیدواریم در جهت توسعه مناسبات تجاری استان اردبیل با این شهرها مسئولان رسمی و بلندپایه دولتی در این سفر حضور داشته باشند.