در حالی که پیش بینی شده بود امسال ۲.۲ میلیون نفر در تعطیلات نوروز با قطار مسافرت می‌کنند، زیرساخت های شرکت راه آهن به قدری ضعیف بود که حتی در برخی کوپه های قطار شرکت ها سرویس بهداشتی هم تعبیه نشده بود.

به گزارش مرور نیوز، شرکت راه آهن در آخرین ماه سال در حالی خبر بهره برداری از دستگاه ناوگان حمل و نقلی ریلی را مطرح کرد که بیشتر این ناوگان ها تعمیراتی بود و این بازسازی هم عملا تاثیر چندانی بر کیفیت و بهره‌وری آنها نداشت. این مساله از آنجایی اهمیت داشت که در تعطیلات نوروزی شاهد ضعیف‌ترین خدمات دهی بودیم. اگرچه به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ تعداد مسافران حوزه ریلی به بیش از  میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر می رسد و باید بستر لازم برای جابه جایی این تعداد مسافر وجود داشته باشد، اما شرکت راه آهن ایران در حداقل یک سال گذشته اقدامی در زمینه بهسازی ناوگان خود نکرده است.

این ضعف در تامین ناوگان و از طرف دیگر افزایش تقاضا برای سفر با قطار باعث شده تا برخی شرکت ها با حداقل امکانات مسافران را جابه جا کنند. این مساله ریشه در این موضوع دارد که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است هیچ شرکت مسافربری حق گران کردن بلیت بیش از نرخ مصوب را ندارد و این شرکت ها برای دور زدن این دستورالعمل خدمات خود را کاهش داده اند و حتی دیده می شود که برخی از این واگن های قطار از نظر بهداشتی سرویس نشده اند که در وضعیت کنونی که هنوز کرونا در کشور می تازد مساله ای بسیار مشکل ساز است.

از این رو به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی باید با فشار بر مدیران راه آهن وضعیت خدمات شرکت های زیر مجموعه را بهبود ببخشند، در غیر اینصورت شاهد فاجعه شیوع مجدد و پیک کرونا در همین تعطیلات پیش رو خواهیم بود و این مساله قابل اغماض نخواهد بود.