رییس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها کشور گفت: در حال حاضر ۳ هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم و از طرف دیگر خودروی ناایمن می تواند ۵ درصد به حادثه خیزی و شدت حوادث می افزاید.

به گزارش مرور نیوز، رییس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راههای کشور با اشاره به اینکه رمز ملی ایمنی حمل و نقل مانند روز ملی شدن صنعت نفت اهمیت ویژه ای دارد، گفت: در حال حاضر میزان مرگ و میر به دلیل حوادث جاده ای ۲۰ درصد بیشتر از  میانگین جهانی است.

محمد بخارایی با بیان اینکه نهادهای مردم نهاد می توانند روی حساس سازی جامعه موثر باشند، افزود: در شرایط کنونی ۷۰ درصد حوادث ناشی از خطای انسانی است و کسانی که در جاده ها تصادف نمی کنند نشان دهنده اهمیت نقش راننده در تصادفات است به همین دلیل فرهنگ سازی در جامعه اهمیت بالایی دارد و امروز در این راستا شعار ما حمل و نقل بدون حادثه است و امیدواریم حوادث رانندگی کاهش پیدا کند و این نیازمند عزم ملی است.

او با تاکید بر اینکه سه سند بالادستی در بخش حمل و نقل به دلیل کم کاری دستگاه ها به آن پرداخته نشده است، افزود: که نخستین مربوط به آیین نامه ارتقای فرهنگ ایمنی است و دومی نیز دهه ملی اقدام برای ایمنی راهها و دیگری مدیریت ایمنی حمل و نقل و حوادث جاده ای است که تاکنون اجرایی نشده است.

بخارایی درباره پیشنهادات برای کاهش حوادث جاده ای گفت: تمرکز بر آموزش، کنترل موتورسواران که از قضا ۲۵ درصد حوادث مربوط به آنهاست، مدیریت سرعت، جلوگیری از تولید خودروهای ناایمن، تشکیل فراکسیون ایمنی راهها در مجلس، مشارکت رسانه ملی و آموزش و پرورش برای آموزش ایمنی راهها، مشارکت بیمه ها، افزایش امکانات پزشکی، حذف نقاط پرحادثه، اصلاح قوانین برای ایمنی جاده ها و... است که منجر به کاهش تصادفات می شود.

او با تاکید بر اینکه نوسازی جاده ها به ایمنی راهها ارتباطی ندارد، اظهار کرد: ایمنی اتفاقی بدست نمی آید و نیازمند سرمایه گذاری است.

رییس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها کشور درخصوص اینکه چقدر نقاط حادث خیز در کشور داریم؟، گفت: در حال حاضر ۳ هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم و اگر راننده ای در هر نقطه ای سرعت غیرمجاز برود، همان نقطه می تواند تبدیل به نقطه ای حادثه خیز تبدیل شود از طرف دیگر خودروی ناایمن نیز می تواند ۵ درصد به حادثه خیزی و شدت حوادث بیافزاید.