عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی ایران گفت: طبق قانون، دولت باید یارانه مجموعه ای از اقلام را اجرایی کند؛ اما در شرایط کنونی بهترین راهکار این است که حداقل معیشتی برای همه مردم در نظر گرفته شود، ولی برخی مسئولان از یارانه به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای خود استفاده می کنند که بگویند ما این یارانه را برای شما تهیه کرده ایم.

به گزارش مرور نیوز، امیررضا سوری عضو هیات علمی موسسه مطالعات بازرگانی ایران با اعلام اینکه به دولتمردان توصیه می کنم به جای رقابت برای اینکه بگویند ما قیمت ها را آزاد می کنیم و یارانه می دهیم، گفت: مسئولان حواسشان پرت است که مصوبه ای در مجلس وجود دارد که دولت را مکلف کرده است کالا برگ برای محصولاتی مانند تخم مرغ، مرغ و... بدهد و در صورتی دولت اجازه دارد یارانه ها را حذف کند که زیرساخت ها فراهم و قیمت ها تغییری نکند، اما اینها یک شبه تصمیم می گیرند که یارانه آرد حذف شود، زیرا کشوری در همسایگی با کمبود آرد مواجه است و به دنبال قاچاق آرد است.

امیررضا سوری با بیان اینکه مملکت داری این نیست که مصوبات قانونی را نادیده گرفت، افزود: در شرایط کنونی باید منسجم عمل کرد و شاید هیچ اقتصاددانی نیست که با حذف ارز ترجیحی مخالف باشد، زیرا ارز چند نرخی ریشه فساد در اقتصاد است.

این استاد اقتصادی با اشاره به اینکه دولت می خواهد از طریق کارت یارانه نان را پرداخت کند، اظهار کرد: طبق قانون دولت باید یارانه مجموعه ای از اقلام را اجرایی کند اما در شرایط کنونی بهترین راهکار این است که حداقل معیشتی برای همه مردم در نظر بگیرند، ولی برخی مسئولان از یارانه به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای خود استفاده می کنند که بگویند ما این یارانه را برای شما تهیه کرده ایم.

او با تاکید بر اینکه دولت قصد دارد یارانه را هدفمند کند و مسکن ملی را بسازد و از طرفی هم نمی خواهد برجام را به سرانجام برساند، تصریح کرد: این اقدامات به دلیل اینکه خلق پول ایجاد می کند به تبع آن قطعا تورم پدید خواهد آمد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر یک از برنامه های ملی باید در یک دوره زمانی انجام شود، اظهار کرد: برخی از این مسئولان دو کتاب اقتصادی می خوانند و مدعی هستند اقتصاددان هستند، در حالی که چوب ادب مقامات تورم است و هر کاری انجام دهند که تورم زا باشد، نشان دهنده عملکرد ضعیف است.

سوری با بیان اینکه تورم ساختاری در ایران به قدری زیاد شده که هر اقدام تورمی بروز کند فشار را به شدت زیاد می کند، اظهار کرد: حجم پولی که به اقتصاد تحمیل می شود با مابه التفاوت آن نسبت به قبل زیاد است و از طرف دیگر بخشی نگری در دولت های ایران بسیار مورد توجه است. برای نمونه وزیر کار می گوید اگر حقوق کارگران را ۵۰ درصد اضافه کنیم، تورم عمومی دو درصد اضافه می شود و این مساله نشان می دهد این آقای وزیر تنها تورم بخش خودش را می بیند در حالی که تورم در بخش های مسکن و... هم باید دیده شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه برخی تحلیل می کنند سهم هزینه های دستمزد در تولید یک محصول ۳ درصد است این در حالی است که اثر تورمی آن در تولید مواد اولیه دیده نشده است، اظهار کرد: یک کالا از مجموعه‌ایی از مواد اولیه ساخته شده و تورم دستمزد در تمام زنجیره تولید اثر می گذارد به همین دلیل قیمت تمام شده تولید بالا می رود.

او با تاکید بر اینکه سیاست گذاری دولت برای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی این است که تقاضا ایجاد کند، در حالی که عرضه به اندازه کافی وجود ندارد، تصریح کرد: این اقدام خود سیاستی تورم زا است.

سوری با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکید کردیم که از طریق چاپ اوراق، کسری بودجه را تامین کنند، اظهار کرد: در آن زمان قرض گیری دولت از بانک و بانک های مرکزی نظام مند شده است، اما الان دولت یواشکی از بانک ها قرض می گیرد.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه چاپ اسکناس به ازای ارزهای بلوکه شده ایران بیشتر یک توجیه برای عوام است، اظهار کرد: گردش ریال در برابر ارزی که از کشور خارج می شود اثر تورمی دارد، زیرا باید ما به ازای هر ریالی که در داخل کشور هست، ارز وجود داشته باشد، تا با گردش ریال در کشور تورم به وجود نیاید.