آیین تجلیل از پیشکسوتان و فعالان ایمنی و بهداشت ذوب آهن اصفهان با حضور مداحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مدیران گروه ایمنی و بهداشت حرفه ای استان و دانشگاه اصفهان و جمعی از مسئولین و کارشناسان شرکت سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار آهن برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، رخصتی در این آیین با بیان این که ۲۶ درصد از فولاد کشور در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولید می‌شود گفت: باید استعداد، توانمندی ها، علاقه و انگیزه افراد را  با روش های علمی و روانشناسی تشخیص داد و بر اساس آن افراد را به کار گرفت.

وی با بیان این که انسان اشرف مخلوقات است و مشکلات مرتبط با آن نیز از پیچیده گی های خاصی برخوردار است، تاکید کرد: بهداشت حرفه ای از سطح خانواده ها آغاز می شود و در جامعه و محیط کار تکمیل و ارتقا می‌یابد.

مهندس رخصتی بر بهره گیری از مشاوره متخصصان امر برای سلامت جسمی و روانی تاکید کرد و گفت: اگر علاقه، انگیزه و دانش افراد ملاک کار قرار گیرد بخش عمده‌ای از مشکلات انسانی در حوادث به ویژه در محیط کار حل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای را در راستای حفظ کرامت انسان ها عنوان کرد و گفت: دلیل حوادث و مشکلات انسان ها در محیط کار را باید در ذهن و مغز آن ها جستجو کرد، چرا که؟ عمده حوادث انسان ها ناشی از مشغله های ذهنی و روحی آنهاست. 

مهندس رخصتی بر بهره‌گیری از دانش و نظرات یکایک همکاران تاکید کرد و افزود: با چنین رویکردی ذوب‌آهنی را  شاهد خواهیم بود که بیش از پیش توسعه یافته و به توازن و پایداری رسیده است .

 

سلامتی همکاران با بهره گیری از تجهیزات مدرن در اولویت شرکت است

مهدی بهرامی معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی شرکت نیز در این آیین، گفت: ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید فولاد، در عرصه سلامت کارکنان از پیشگامان صنایع محسوب می‌شود و از دهه۵۰ با تأسیس طب کار، سلامتی کارکنان را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان از بدو استخدام تا روزهای پایانی اشتغال کارکنان با معاینات دوره ای به سلامت کارکنان اهتمام دارد و سلامتی همکاران با بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز در اولویت شرکت است.

 معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی شرکت تاکید کرد: با غربالگری به سمت پیشگیری حرکت کردیم تا  امکان بروز هرگونه بیماری در کارکنان در اسرع وقت شناسایی و از آن جلوگیری شود. ضمن اینکه در تعاملات با دانشگاه علوم پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی و روانی خانواده بزرگ  ذوب آهن اصفهان را مد نظر داریم و برای صیانت  از آن،  برنامه ریزی جامعی تدوین شده و بر اساس برنامه در حال اجرا می باشد.

 

سید حمید حسینی مدیر بهداشت و محیط زیست شرکت نیز گفت: ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت در ذوب آهن اصفهان مدیون تلاش و رعایت اصول مرتبط با آن توسط یکایک همکاران است.

 حسینی افزود: مشکلات ایمنی و حوادث را می توان با آمار بیان کرد اما هرگز با آمار نمی توان احساسات غم انگیز و آسیب های روحی و روانی صدمه دیدگان را بیان کرد بنابراین لازم است با ارتقای فرهنگ ایمنی به کاهش حوادث و افزایش درک شرایط حادثه دیدگان، کمک کنیم.

 

 ذوب آهن اصفهان از دیر باز نسبت به سلامت کارکنان جدی بود

مجید مشایخ مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان از دیر باز نسبت به صیانت از سلامت کارکنان بسیار سخت گیر و جدی بود.

وی افزود: همه گیری کرونا به ما یادآوری کرد که سرمایه گذاری در حوزه بهداشت حرفه ای از ضروریاتی است که سلامت کل جامعه را تضمین می کند.

مشایخ تاکید کرد: ایمنی هیچگاه جدای از کار نیست و برای ارتقاء فرهنگ ایمنی حرفه ای در سازمان ها باید به این باور برسیم که ایمنی جزیی از کار است و باید در هر مکان و هرلحظه آن را مدنظر داشته باشیم.

مسعود ریسمان چیان مدیر گروه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه اصفهان نیز گفت: پاندومی کرونا اهمیت مشارکت اجتماعی در ارتقاء فرهنگ ایمنی و بهداشت در جامعه را نشان داد.

وی افزود: باید آموزش ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز به تغییر باورها و رویکردها برای تقویت فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای منجر شود .

ریسمان چیان افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای در سازمان، باید افراد با انتخاب خود به اصول ایمنی و بهداشت پایبند باشند و کنترل بیرونی و وضع دستورالعمل و قوانین مرتبط با آن صرفا نمی تواند باعث تغییر ذاتی در رفتار افراد شود.

شایان ذکر است؛ در این آیین از ۱۷ پیشکسوتان و فعالان ایمنی و بهداشت شرکت تجلیل به عمل آمد.