در حال حاضر با توجه به کارخانجات نوردی که در استان اصفهان و همچنین در کل کشور پا به عرصه وجود گذاشته اند، ظرفیت تولید جمعی فولادهای ساختمانی و عرضه آنها از تقاضای بازار پیشی گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، در حال حاضر با توجه به کارخانجات نوردی که در استان اصفهان و همچنین در کل کشور پا به عرصه وجود گذاشته اند، ظرفیت تولید جمعی فولادهای ساختمانی و عرضه آنها از تقاضای بازار پیشی گرفته است. این موضوع به اضافه تصمیمات ناگهانی برای صادرات محصولات فولادی، عرصه را برکارخانجات فولاد به شدت تنگ کرده است.

از سوی دیگر با توجه به نیاز روز افزون بخش صنعت و معدن کشور به مقاطع آلیاژی و گروه میلگردهای ساده صنعتی، از حدود پنج سال پیش با شروع تولید گرد با سایز ۸۰ در نورد ۶۵۰ و بعد گردبا سایز ۶۰ و ۵۰  در نورد ۵۰۰ و متعاقباً درسال ۱۴۰۰ و در نورد ۳۰۰ گردهای با سایز ۴۰ و ۳۰ با مارک۷۰cr۲ رقم خورد و گرد با سایز ۲۵ با مارک ۷۰cr۲ نیز به تازگی به سبد محصولات شرکت اضافه شد.

در این خصوص با تنی چند از تلاشگران تولید این محصول دارای ارزش افزوده بالا گفتگو نمودیم که در ادامه می خوانید.

محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در این خصوص به خبرنگار ما گفت : با توجه به ارزش افزوده بالای این محصولات،عملاً ذوب آهن  ورود بسیار مقتدارانه ای به بازار مقاطع آلیاژی از خود نشان داد لذا برنامه ریزی کردیم در سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۰ پروفیل جدید و تماماً از مقاطع صنعتی و با ارزش افزوده بالا را به سبد محصولات شرکت اضافه کنیم که تعدادی از این مقاطع جدید همین گردهای آلیاژی می باشند و خوشبختانه موفق شدیم گرد ۲۵ براساس استاندارد ۱۰۰۶۰ و ستون تلرانس fine  که تقریباً نصف تلرانس مجاز حالت نرمال می باشد را تولید و به بازار عرضه کنیم. در اینجا به صراحت اعلام می کنم توانایی تولید انواع گردهای صنعتی از قطر ۱۸ الی ۱۵۰  را بر اساس استاندارد مذکور و خواسته مشتری دارا هستیم.   

 

ارزش افروده دو و نیم برابری گردهای آلیاژی نسبت به مقاطع ساختمانی

وی افزود : ارزش افزوده این مقاطع حداقل دو و نیم برابر مقاطع ساختمانی است بنابراین با توجه به محدودیت های ایجاد شده در تامین مواد اولیه ، قیمت بالای حامل های انرژی و ... راهی به غیر از تولید ارزش آفرین و کاهش قیمت تمام شده وجود ندارد و لذا تولید پروفیل های جدید را در هر ماه برنامه ریزی کردیم.

محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر شرکت نیز در ادامه گفت : با توجه به خاص بود محصول ۷۰cr۲ و به علت بالا بودن درصد کروم در آن، نسبت به سایش مقاومت بالایی دارد و لذا در عملیات فولاد سازی و نورد کنترل و بازرسی های ویژه بر آن اعمال می گردد که در این راستا مدیریت کیفیت شرکت در کلیه عملیات فوق حضور فعال و مستمر داشته است تا این محصول کاملاً سالم و بدون عیب به دست مشتری برسد. لازم به ذکر است این محصول در سایز ۳۰ میلی متر در سال گذشته تولید گردیده است.

علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد نیز اضافه کرد : با دستور مدیر عامل شرکت تولید محصولات صنعتی و فولادهای کیفی به عنوان یک استراتژی بلند مدت در دستور کار مهندسی نورد، طراحی کالیبر و تولید ذوب آهن قرار گرفت که در دوسال گذشته اقدامات موثری انجام شد و چند پروفیل صنعتی جدید از جمله آرک و ریل زبانه سوزن تولید گردید.

وی افزود : تولید میلگرد با سایز ۲۵ با گرید آلیاژی ۷۰cr۲ به عنوان یک تولید مناسب در شرایط ویژه اقتصادی کشور و بر اساس شناسایی بازارهای هدف در بخش خدمات فنی تولید،فرآیند طراحی و تولید کالیبرها و تکنولوژی تولید، مطابق با گراف انجام و پس از تراش و آماده سازی غلتک ها و قطعات تکنولوژی و آرماتورکاری درکارگاه نورد  ۳۰۰ با موفقیت تولید شد.

سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد تصریح کرد: یکی از مشکلات تولید این گرید از محصول این بود که پس از نورد به دلیل بالا بودن درصد کربن، احتمال ترک دار شدن به خصوص در سایز های پایین مثل سایز ،۲۵ زیاد است لذا با تمهیداتی که انجام گرفت، این محصول بدون ترک و با کیفیت عالی طبق استاندراد ۱۰۰۶۰ و با حداقل Ovality (بیضوی بودن) تحویل مشتری گردید.

سید جعفر رضویان سرپرست کارگاه نورد ۳۰۰ نیز در ادامه گفت : پس از تولید سایز های بالای این محصول میانی در کارگاه های نورد ۶۵۰ و ۵۰۰ ، سایز ۲۵ آن با مارک ۷۰CR۲ نیز با بهترین کیفیت برای اولین بار در نورد ۳۰۰ مطابق با درخواست مشتری تولید گردید که از آن برای تبدیل به گلوله های آسیاب از طریق عملیات رول فورج استفاده می شود.    

وی افزود: کارگاه نورد ۳۰۰ توانایی تولید انواع میلگرد صنعتی با سایز های کمتر از ۳۲ را دارد که با تولید آنها ارزش افزوده بیشتری برای کارخانه رقم می خورد.