وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سهم کمی از گرانی‌ها مربوط به حذف ارز ترجیحی است گفت: بخش مهمی از گرانی ها به عواملی مثل افزایش قیمت نهاده های تولید، دستمزد کارگران، انرژی و آب و برق مربوط است.

به گزارش مرور نیوز، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه آمار های بانک مرکزی حکایت از این دارد که در ماه گذشته نسبت به ماه قبل و اسفند سال ۱۴۰۰ دچار افزایش سطح عمومی قیمت ها شده ایم گفت: دو دسته عوامل داخلی و خارجی موثر در این ارتباط وجود دارد، گاهی به دلیل عدم تفکیک لازم در این خصوص، مردم احساس می کنند افزایش سطح عمومی قیمت ها تنها ناشی از حذف ارز ترجیحی مربوط به همان چند قلم محدود کالا و مشتقات آنها است، در حالی که واقعیت اینطور نیست و سهم کمی از گرانی ها به این موضوع مربوط می شود.

وزیر اقتصاد عنوان‌ داشت: بخش بسیار مهم تری از این گرانی ها برمی گردد به این که ما در داخل کشور، عواملی مثل افزایش قیمت نهاده های تولید، دستمزد کارگران، انرژی و آب و برق و … داریم که به صورت طبیعی، همواره در ابتدای سال، موجب بالا رفتن هزینه تولید و محصولات نهایی می شوند.

خاندوزی ادامه داد: یک دسته عوامل خارجی را هم داشتیم که نه تنها ایران، بلکه بر روی کشور های همسایه، منطقه و اصولا تمام دنیا تأثیر گذار بودند به نحوی که موجب شد، آوریل گذشته، ماهی ویژه برای همه دنیا باشد.

وی تصریح کرد: تورم ماه گذشته در ایران، کمتر از بسیاری کشور های با ثبات مثل روسیه با ۱۷ درصد تورم، برزیل ۱۲، هلند ۹.۶ ، انگلیس ۹، آمریکا ۸، آلمان ۷ و ایتالیا ۶ درصد افزایش تورم بوده است.

خاندوزی با بیان اینکه ما در ایران در زمینه تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: این در حالی است که قیمت یک دسته از کالا ها از جمله ذرت، جو و گندم حتی روزانه دارد تغییر می کند و همه کشور ها در حال رقابت برای خرید این دسته از کالاها هستند.

وی ادامه داد: من تصریح می کنم که بنای ستاد اقتصادی دولت این است که حتما بتواند از طریق اعمال قیمت های کاملا کارشناسی و منطقی و عدم اجازه افزایش های بی ضابطه و افسار گسیخته، قیمت ها را برای ماه های تیر و مرداد به شکل مؤثر تری، کنترل کند.

خاندوزی اظهار داشت: مسئله خیلی مهم این است که با توجه به سیاست های کاملا شفاف دولت برای ماه های آینده اقتصاد کشور و بنای آن برای کنترل صریح و جدی بازار ارز و نیز ابلاغ رسمی قانون بودجه ۱۴۰۱، باید انتظارات تورمی ماه های آینده را کاملا مدیریت کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه ما هم اکنون صرفا نگران مسئله خارجی و تورم وارداتی هستیم، گفت: اگر بتوانیم اثر این عوامل خارجی را کمتر کنیم، و وابستگی تولید داخل و سفره مردم به ارز را کاهش دهیم امیدواریم در ماه های آینده، شاهد کنترل بهتر سطح عمومی قیمت ها باشیم.