قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن تقاضا از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، کاهش پیدا کرد و به ۱۱۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش مرور نیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۴۷ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۱۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۷ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش به ۱۱۷ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز گذشته با ۱.۱ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با دو درصد افزایش بسته شده بود.

اگر روند کاهشی قیمتها تا پایان روز ادامه پیدا کند، نفت برنت با نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته روبرو خواهد شد. بهای معاملات نفت آمریکا هم برای نخستین بار در هشت هفته گذشته کاهش پیدا می‌کند.

به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس"، با وجود محدودیت عرضه، افزایش نرخهای بهره بانک مرکزی، قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است.

بانکهای مرکزی در سراسر اروپا، روز پنجشنبه نرخهای بهره را افزایش دادند؛ بعضی از این افزایش نرخ‌ها به میزانی بودند که بازارها را شوکه کرد و حتی به هزینه‌های استقراض بالاتر اشاره می‌کند که هدف آنها مهار تورم رو به رشد است. بانک مرکزی آرژانتین روز پنجشنبه نرخ بهره خود را به بیشترین میزان در سه سال گذشته افزایش داد. نرخ تورم این کشور آمریکای جنوبی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است. بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه هفته جاری نرخهای بهره را به میزان ۷۵ واحد افزایش داد که بالاترین میزان از سال ۱۹۹۴ بود.

با این حال، سرمایه‌گذاران پس از اعلام تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، به محدودیت عرضه متمرکز ماندند. آمریکا روز پنج شرکتهای چینی و اماراتی و شبکه‌ای از شرکتهای ایرانی که در صادرات پتروشیمی ایران مشارکت داشتند را تحریم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه بانکی ANZ Research در یادداشتی نوشت: بازار به مذاکرات میان غرب و ایران چشم دوخته است. این تحریمها توجه بازار را مجددا به مسئله محدودیت عرضه جلب کرد.