رئیس کل بانک مرکزی با اشاره بخشنامه دیروز خود در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی با دلار ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی گفت: در روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

به گزارش مرور نیوز، ولی الله سیف در اولین میزگرد تخصصی ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه برخی رسانه ها در خصوص بخشنامه دیروز بانک مرکزی برای گشایش اعتبارات اسنادی برداشت سوء داشتند، گفت: اصل بخشنامه این است که در لحظه گشایش اعتبار یک فرد واردکننده باید ۱۰ درصد مبلغ ریالی را بر اساس نرخ ارز ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی به صورت علی الحساب به بانک گشایش کننده اعتبار بپردازد تا در زمان مبادله اسناد بتواند وجه را تسویه کند.

وی افزود: در این میان دو نرخ وجود دارد به این معنا که هر یک از این دو نرخ که کمتر بود، مبنای تسویه حساب با واردکننده قرار می گیرد به این معنا که یک نرخ همان قیمت دلار در بازار آزاد در روز گشایش اعتبار و نرخ دیگر قیمت دلار در بازار آزاد در روز مبادله اسناد است که هر یک کمتر باشد مبنای تسویه قرار خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بر این اساس حاشیه امنی برای واردکننده ایجاد می شود و هیچ وقت ارز از قیمتی که در زمان گشایش مبنای بازار بوده، بیشتر نخواهد شد. ولی اگر قیمت بالا رفت این نرخ ِکمتر ثبت خواهد شد و دامنه ریسک را برای واردکننده پوشش خواهیم داد.