حجت الاسلام سید رضا تقوی درباره دلایل انحراف ارز ترجیحی گفت: این سیاست باعث شد که عده ای این ارز را دریافت و به جای واردات مواد اصلی اقدام به واردات اقلامی که اصلا مورد نیاز کشور نبود، مانند لوازم آرایش کنند.

به گزارش مرور نیوز، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس درباره تاثیر تخصیص ارز ترجیحی بر معیشت مردم گفت: ارز 4200 در سال 97 برای استفاده مردم از اقلام معیشتی با قیمت مناسب و افزایش قدرت خرید مردم اجرا شد. این سیاست در همه جای دنیا اجرا می شود، اما در ایران از مسیر خود خارج شد و در نهایت در دولت جدید حذف شد.

حجت الاسلام سید رضا تقوی ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ادامه داد: همیشه دولت ها برای اقشار آسیب پذیر امکاناتی را در نظر می‌گیرند که در نتیجه تکانه های قیمتی بازار دچار مشکل نشوند. در جامعه ما هم از جهات مختلف مشکلات اقتصادی وجود دارد و تحریم هم به این مسئله اضافه شده و معیشت مردم را نشانه گرفته است.

او افزود: دولت قبل تصمیم گرفت کالاهای اساسی را با ارز ترجیحی وارد کنند تا به این وسیله کالاهای اساسی با قیمت مناسب تری برای اقشار آسیب پذیر فراهم شود تا مورد حمایت قرار بگیرند. 

دلایل انحراف ارز ترجیحی

وی با بیان اینکه متاسفانه طرح خوبی بود اما از مسیر اصلی خود خارج شد، بیان کرد: مهمترین ایراد این طرح این بود که این ارز به وارد کننده در نظر گرفته می شد، به عنوان مثال به وارد کننده نهاده های دامی پرداخت می شد تا برای خوراک دام وطیور مورد استفاده قرار گیرد. دلیل این واردات این بود که ما برای تولید نهاده در کشور با مشکلات زیادی مواجه ایم که این ارز هر چند در اختیار واردکننده قرار گرفت اما با مشکلات و کارشکنی های زیادی مواجه شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه  توضیح داد: این سیاست باعث شد که عده ای این ارز را دریافت و به جای واردات مواد اصلی اقدام به واردات اقلامی که اصلا مورد نیاز کشور نبود، مانند لوازم آرایش کنند. یعنی این افرد به نام مردم ارز را گرفتند و کالایی هم  وارد نکردند و در نهایت مشکلات زیادی برای مردم و کشور ایجاد شد، در نهایت دولت جدید به دلیل جلوگیری از این اتفاقات تصمیم به حذف این ارز از فضای اقتصادی کشور گرفت تا ان را به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم یعنی صاحبان اصلی آن پرداخت کرد.

حجت لاسلام تقوی ادامه داد: با اجرای این طرح یعنی حذف ارز ترجیحی، تولید کننده خود اقدام به تولید کرده و ما به تفاوت تولید آزاد و تولید حمایتی را دولت پرداخت می کند. در زمان دولت روحانی پیشنهاد حذف ارز ترجیحی را دادیم ولی مورد قبول قرار نگرفت. حتی در مجلس نیز تلاش‌های انجام شد و به سرانجام نرسید؛ دولت سیزدهم در حال حاضر با حذف ارز ترجیحی در حال انجام یک جراحی اقتصادی بزرگ است.

اثر روانی حذف ارز ترجیحی

وی در ادامه گفت: حذف ارز ترجیحی فضای روانی برای کشور ایجاد کرده و بسیاری از کالاها با تورم عرضه می شوند، اما باید بدانیم که این جراحی اقتصادی و به ثمر نشستن آن نیازمند طی یک پروسه زمانی است. دولت با این تصمیم روش پرداخت یارانه را تغییر داده و به جای پرداخت یارانه به ابتدای زنجیره یعنی وارد کننده و تولید کننده این یارانه را به صورت نقدی به مردم یعنی انتهای زنجیره پرداخت می کند. حمایت دولت از مردم در واقع همچنان ادامه دارد ،ولی به واردکننده پرداخت نمی شود، بلکه به حساب خود مردم یعنی مصرف‌کنندگان واریز می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: به عنوان مثال، در زمانی که ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، قیمت هر کیسه آرد نانوایی ها ۳۷ هزار تومان بود ولی این آرد را در لب مرز به صورت قاچاق به کشور های همسایه و با قیمت ۷۰۰ هزار تومان به بالا به فروش می رساندند. بخش اعظم کالاهایی که با ارز ترجیحی به کشور وارد می شد به صورت قاچاق معکوس به کشورهای همسایه صادرات می شد و به دست مصرف کننده واقعی در داخل کشور نمی رسید. رئیس جمهور ما رئیس جمهور ۸۰ میلیون جمعیت نیست، بلکه رئیس‌جمهور ۲۰۰ میلیون جمعیت است به این دلیل که وقتی به بازار کشورهای همسایه مثل عراق افغانستان و پاکستان سری بزنیم متوجه می شویم که تمام اجناس ما مثل ماکارونی، روغن، برنج و دارو در بازار این کشورها وجود دارد!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم  گفت: راهی که اقتصاددانان پیش پای دولت گذاشته اند و دولت نیز به آن رضایت داده این است که ارز ترجیحی به جای اینکه به وارد کننده پرداخت شود به حساب مردم واریز شود. پرداخت ارز ترجیحی به شیوه قبل درست نبوده و هم‌اکنون این راه تغییر کرده و باید همگی در این مسیر به اجرای درست آن کمک کنیم هم اکنون نظر کارشناسان این است که یارانه به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت شود زیرا در شیوه قبل این یارانه به سر سفره مردم نمی رسید.