احمد کریمی اصفهانی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در جهان رخ داده و گرانی اقلام غذایی در کشورهای منطقه، دشمن سیاست‌های خود را به سمتی پیش برده بود که بحران غذایی در ایران ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: به باور من باید یارانه نقدی ادامه پیدا کند تا اقدامات زیرساختی لازم برای کالابرگ فراهم شود البته من معتقدم باید یارانه‌ها به سمت حمایت از اشتغال و تولید حمایت شود و این رویه فواید بسیاری برای اقتصاد دارد.

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با بیان اینکه سیاست حذف ارز ترجیحی در آینده ثمرات و مزایای مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: به باور من دولتی که یکسال است برروی کار آمده است، عملکرد خوبی داشته و توانسته در راستای مبارزه با فساد و رانت قدم‌های مثبتی را بردارد، اما عده‌ای تلاش می‌کنند با سیاهنمایی تمام دستاوردهای این دولت را زیرسؤال ببرند،طوری که اصلاً این دولت قدمی برای بهتر شدن وضعیت برنداشته است.

وی افزود: همه ما می‌‎دانیم آقای رئیسی در چه شرایطی دولت را تحویل گرفته، دولتی که با کسری بودجه مواجه بود، روابط همسایگی خوبی نداشت و در داخل شکاف عظیمی میان دولت و مردم ایجاد شده و همچنین اعتماد عمومی تقریباً از دست رفته بود اما این دولت در این یکسال و با انجام سفرهای استانی و در میان مردم بودن توانست بخش قابل توجهی از اعتماد عمومی را دوباره به دولت بازگرداند و در حوزه سیاست خارجی هم عملکرد خوبی تا به امروز داشته است.

کریمی اصفهانی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی یک ضرورت مهم و انکارناپذیر است و در همین رابطه عنوان داشت: ارز ترجیحی نابسامانی‌های بسیار گسترده‌ای را برای اقتصاد کشور به همراه داشته و دولت قبل بدون توجه به اوضاع، اصرار داشت که سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، چون حاضر نبود به اشتباه خود اعتراف کند و همچنین نمی‌خواست تبعات حذف این سیاست متوجه او شود، اما دولت آقای رئیسی با جزئت و جسارتی که داشت این سیاست اشتباه را به کل کنار گذاشت و اقتصاد ایران را وارد مسیر و ریل تازه‌ای کرد که نویدبخش روزهای خوش برای اقتصاد ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: عدم حذف سیاست ارز ترجیخی، تبعات منفی بسیار گسترده‌ای داشت و تبعاتش نه تنها دامن دولت را بلکه دامن کل نظام را می‌گرفت. واقعاً این سیاست منشأ رانت و فساد و توزیع ناعادلانه ثروت بود. باید این موارد را رسانه‌ها برای مردم بازگو کنند، رسانه‌ها نباید مردم را ناامید سازند. دولت در مسیری گام برداشته که نیازمند حمایت مردم و رسانه‌هاست تا سیاست‌های خود را به خوبی و با کمترین ریسک به سرانجام مثبت برساند.

 گرانی اقلام غذایی در کشورهای منطقه

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار یکی از تبعات منفی ادامه سیاست ارز ترجیحی را تشدید بحران غذایی در ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در جهان رخ داده و گرانی اقلام غذایی در کشورهای منطقه، دشمن سیاست‌های خود را به سمتی پیش برده بود که بحران غذایی در ایران ایجاد کند، چون قیمت اقلام غذایی در ایران ارزان‌تر از کشورهای منطقه بود و همین مسئله سبب شد تا قاچاق کالا و اقلام غذایی از ایران به شدت افزایش یابد و در نهایت با قاچاق کالا و اقلام غذایی، به مرور زمان کمبود غذا در ایران اتفاق می‌افتاد. از زمانی‌که ارز ترجیحی حذف شده است قاچاق کالا و غذا هم به شدت کاهش داشته و این موضوع نشان می‌دهد که دولت تصمیم درستی را گرفته است.

کریمی اصفهانی افزود: امروز دیگر قاچاق کالا و اقلام خوراکی به کشورهای همسایه به صرفه نیست و برای قاچاقچیان قاچاق این اقلام منفعتی ندارد. حذف ارز ترجیحی افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته اما فراوانی کالا را رقم زده است که البته با درایت و مدیریت دولت می‌توان قدرت خرید مردم را بعد از مدتی کوتاه افزایش داد که قطعاً جزئی از سیاست‌های دولت است.

وی متذکر شد: در آمریکا وقتی موج گرانی ایجاد شد با کمبود شدید کالا مواجه بودند، طوری که مردم این کشور به فروشگاه‌ها حمله‌ور شدن اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد زیرا فراوانی کالا در کشور ما وجود دارد و هیچ کمبودی مشاهده نمی‌شود.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: هر قدم مثبتی که در ایران توسط دولت‌ها برداشته می‌شود برخی از مخالفان دولت یا منتقدانش به دنبال به حاشیه بردن این اقدام هستند. نباید به اشتباه در مسیری که آمریکا می‌خواهد گام برداریم باید به دولت کمک کرد و مدتی به آن فرصت داد.

وی در پایان در باره سیاست کالابرگ یا یارانه نقدی متذکر شد: به باور من باید یارانه نقدی ادامه پیدا کند تا اقدامات زیرساختی لازم برای کالابرگ فراهم شود البته من معتقدم باید یارانه‌ها به سمت حمایت از اشتغال و تولید حمایت شود و این رویه فواید بسیاری برای اقتصاد دارد.