رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر پیام ارزانی برای قیمت دلار را تکرار کرد و از ادامه روند نزولی در روزهای آینده سخن گفت.

به گزارش مرور نیوز، در روزهای گذشته چندین بار از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است که روند نزولی قیمت دلار در بازار ادامه داشته و به وضعیت باثباتی خواهد رسید. این در حالی است که قیمت‌ها از حدود ۴۲۰۰ تومان در اواخر هفته آینده تاکنون تا حدود ۳۹۰۰ تومان و حتی کمتر کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی که اخیرا تاکید داشته قیمت دلار در روند نزولی قرار دارد و ادامه خواهد داشت، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و امروز در همایش بانکداری الکترونیک یادآور شد که قیمت دلار به روند نزولی ادامه می‌دهد و ارزان‌تر خواهد شد.

این پیامی بود که سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و فرد تاثیرگذار در بازار ارز برای فعالان اقتصادی داشت که خود می‌تواند سینگالی برای تاثیرگذاری در بازار باشد و قیمت‌ها را مجدد تحت تاثیر قرار دهد.

وی که البته به بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای واردات کالا و گشایش ال سی نیز اشاره داشت و در برخی موارد شفاف‌سازی کرد.

سیف اینگونه توضیح داد که در رابطه با بخشنامه گشایش اعتبارات اسنادی سوء برداشت‌هایی وجود داشت این در حالی است که اصل بخشنامه از این قرار است که در لحظه گشایش اعتبار یک فرد واردکننده باید ۱۰ درصد مبلغ ریالی را بر اساس نرخ ۳۶۰۰ تومانی دلار به صورت علی‌الحساب به بانک گشایش‌کننده اعتبار بپردازد تا در لحظه مبادله اسناد بتواند وجه را تسویه کند. آن طور که وی عنوان کرد در این میان دو نرخ وجود دارد به این معنا که هر یک از دو نرخ یعنی ۳۶۰۰ تومان و قیمت دلار در زمان تسویه کمتر باشد، مبنای تسویه حساب با واردکننده قرار خواهد گرفت. اگر زمان آن از یک ماه بیشتر نباشد.

رئیس کل بانک مرکزی در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک از جمله مهم‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در زمینه‌ فناوری اطلاعات را توسعه شبکه پرداخت الکترونیکی کشور (شاپرک)، نظام مدیریت امنیت داده (نماد)، توسعه سامانه مرکز کنترل و نظارت اعتباری (مکنا) و همچنین طراحی و پیاده‌سازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) عنوان کرد.

وی در عین حال به راه‌اندازی سامانه چکاوک یعنی سامانه مبادلات الکترونیکی چک اشاره داشت و با وجود این‌که این طرح را ارتقاء عوامل امنیتی و استانداردسازی طراحی و چاپ دسته چک دانست، اما این را هم گفت که مکانیزه‌نبودن فرآیند پذیرش چک در این سامانه هزینه‌های بالایی به همراه داشته است. از این‌رو بانک مرکزی با هدف رفع این مشکل در حال طراحی و پیاده‌سازی سامانه حضور یکپارچه الکترونیکی دسته چک یعنی صیاد است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین استانداردسازی و افزایش ضریب امنیتی دسته چک با بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا را از مهم‌ترین اهداف صیاد دانست و گفت که در نتیجه اجرای آن مدت زمان عملیات تصدیگری به طور محسوسی کاهش می‌یابد. درعین حال که ورود اطلاعات در فرم‌های واگذاری چک در سامانه چکاوک با دقت بیشتر و میزان خطای کمتری انجام خواهد شد.