محمود شایان با بیان اینکه تا امروز متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن 18 هزار میلیارد تومان سهم الشرکه خود را واریز کردند، گفت: از این میزان، 50 درصد معادل حدود 9 هزار میلیارد تومان در پروژه‌ها هزینه شده است.

به گزارش مرور نیوز، مدیرعامل بانک مسکن در نشست بهبود و توسعه نظام تامین مالی در طرح های جهش تولید مسکن که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، گفت: مجلس شورای اسلامی 360 هزار میلیارد تومان به منظور ساخت سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی به سیستم بانکی تکلیف کرده که 800 هزار واحد در مناطق شهری و 400 هزار واحد در مناطق روستایی است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در قالب طرح نهضت ملی، در بانک مسکن 507 هزار نفر افتتاح حساب کردند، گفت: بیش از 290 هزار نفر سهم الشرکه خود را بین یک میلیون تا 160 میلیون تومان واریز کردند.

شایان در خصوص تفاوت مسکن مهر با طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: در طرح مسکن مهر ابتدا پروژه‌ها ساخته شدند و سپس متقاضیان تعیین و واحدها تحویل می‌شدند اما در طرح نهضت ملی مسکن که متقاضی محور است، ابتدا شخص سهم الشرکه خود را واریز می‌کند و از آغاز اجرای آن ساختمان، طبقه و واحد متقاضیان مشخص است.

وی با بیان اینکه تا امروز متقاضیان این طرح 18 هزار میلیارد تومان سهم الشرکه خود را واریز کردند، اظهار داشت: در طرح نهضت ملی مسکن قرار است در ابتدا واریزی خود متقاضی در پروژه هزینه شود و پس از آن سیستم بانکی وارد چرخه تسهیلات می‌شوند.

شایان افزود: امروز از 18 هزار میلیارد تومان سهم الشرکه متقاضیان، 50 درصد معادل حدود 9 هزار میلیارد تومان در پروژه ها هزینه شده است. در حال حاضر بانک مسکن بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است.

وی صدور پروانه ‌های ساختمانی کشور را به عنوان شاخصی برای سنجش وضعیت ساخت و ساز توصیف کرد و گفت: بررسی آمار نشان می‌دهد اوج صدور پروانه‌های ساختمانی طی دهه‌های اخیر به سال 1390 بازمی گردد و این روند همواره طی سال‌های پس از آن نزولی بوده است.

شایان با اشاره به اینکه در سال 1390 سهم بخش مسکن از تسهیلات پرداختی بخش مسکن 17 درصد بود گفت: امروز این سهم به 5 درصد کاهش یافته است. اگر می‌خواهیم به بخش مسکن توجه کنیم و به تسهیل ازدواج جوانان کمک کنیم، سیستم بانکی ما باید از سهم سایر بخش‌ها کم کند و سهم مسکن را از 5 درصد فعلی به 17 درصد برساند.