نتیجه قرعه کشی خودرو روز گذشته اعلام شد در حالی که شانس برنده شدن برای هر فرد بدون امتیاز طرح حمایت از جمعیت یک به صد و برابر شانس یک دلال بود و متقاضیان واقعی همچنان چشم انتظار ماندن، در حالی که طرح واردات خودرو اقتصادی همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، نتیجه قرعه کشی خودرو روز گذشته اعلام شد در حالی که شانس برنده شدن برای هر فرد بدون امتیاز طرح حمایت از جمعیت یک به صد و برابر شانس یک دلال بود و متقاضیان واقعی همچنان چشم انتظار ماندن، از طرف دیگر بسیاری از مردم از شرایط قیمت های بازار آزاد معترض هستند و ناچار هستند در لاتاری خودرو شرکت کنند اما به دلیل سازوکار غلط اجرای آن بسیاری هنوز نتوانسته اند برند شوند، زیرا به جای اینکه این خودرو ابتدا با اولویت به افراد سرپرست خانوار داده شود همه امکان ثبت نام دارند و حتی اطلاعاتی وجود دارد عده ای از افرادی که ثبت نام می کنند پیش از این در قرعه کشی حواله خود را فروخته اند و دوباره شانس مجدد دارند و این یک خلا در دستورالعمل اجرای آن است.

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرور نیوز با اشاره به وضعیت بازار خودرو در کشور گفت: هم اکنون میزان خودرویی که در بازار عرضه می شود کمتر از تقاضای موثر است به همین دلیل بازار با نوسانات بالایی مواجه است، به همین دلیل قانون آزاد سازی واردات خودروهای اقتصادی به تصویب مجلس رسیده و باید به زودی اجرایی شود.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه یکی از عواملی که منجر به التهاب بازار خودرو شده توقف واردات خودرو بوده، افزود: پیش از این به دلیل موقعیت خاص کشور و جلوگیری از خروج از برای حفظ تامین ارز کالاهای اساسی این سیاست اجرایی شده به همین دلیل در آن زمان راهکار دیگری وجود نداشت.

 

واردات خودرو برای تعدیل قیمت

عضو کمیسییون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قانون واردات خودرو در مجلس به تصویب رسیده است, گفت: قرار است دولت سازوکار واردات خودرو را برایاس انتقال تکنولوژی و تدوین کند نا به تولید ضربه نزند؛  این امر در یکی دو ماه آینده نهایی و اجرا می شود.

الهویردی دهقانی  با تأکید بر لزوم انتقال تکنولوژی در واردات خودرو برای اینکه ما صرفا به واردکننده خودرو تبدیل نشویم، افزود:  خودرو باید به اندازه نیاز مردم وارد شود؛ نکته مهم دیگر این است که باید پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز در کشور وجود داشته باشد تا در نتیجه اعمال این شرایط، صنعت خودرو کشور متحول شود و طوری نشود که ما صرفا بازار را در اختیار یک تولیدکننده خارجی قرار دهیم و محصولات‌اش را مصرف کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اهمیت ایجاد سازوکار برای جلوگیری از به وجود آمدن انحصار در واردات خودرو، تصریح کرد: دولت باید در اجرایی کردن قانون واردات  به رفع انحصار توجه کند؛ یعنی باید شرایطی ایجاد شود که متخصصان این عرصه بتوانند فعالیت کنند و واردات خودرو در انحصار کسی نباشد تا به صورت رقابتی انجام شود. 

دهقانی درباره زمان و شرایط اجرایی شدن این قانون اظهار کرد: در حال حاضر مجلس این قانون را تصویب کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مجوزش را صادر کرده و اجرای آن در دست دولت است. در اجرای این قانون باید پیش‌شرط‌هایی که در مجمع تشخیص و کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده، لحاظ شود و واردات با رویکرد تنظیم بازار، جلوگیری از گرانی خودرو، جلوگیری از افت کیفیت خودرو داخلی و ایجاد رقابت در بازار داخل کشور انجام شود؛ همچنین باید دولت از عرصه خودروسازی خارج شود و به عنوان تنظیم‌گر و هدایت‌گر این امر، فعالیت کند.