پاداش دولت برای صرفه‌جویی در مصرف برق، فرصت کم‌نظیری است که مشترکان خانگی می‌توانند با استفاده از آن، با یک تیر دو نشان بزنند و علاوه بر استفاده صحیح از انرژی برق، از پاداش‌های دولت نیز استفاده کنند.

به گزارش مرور نیوز، قرار است امسال قیمت حامل‌های انرژی از جمله گاز، برق و آب هدفمندتر از سال‌های اخیر اصلاح شود؛ به طوری که پرمصرف‌ها جریمه ‌شوند و کم مصرف‌ها پاداش خوش مصرفی بگیرند.

موضوع بازنگری یارانه‌های انرژی از مسائلی است که وزارت نیرو در حال حاضر به طور جدی آن را دنبال می‌کند.  ملاک اصلاح تعرفه‌های آب و برق نیز تشویق مشترکان به خوش مصرفی و کم مصرفی است.

 براساس مصوبه وزارت نیرو، مشترکانی که در سال‌جاری مصارف برق خود را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهند، پنج برابر خرید انرژی، پاداش دریافت می‌کنند.، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مشترکانی که انرژی برق را در سطح الگو مصرف می‌کنند اگر مصارف خود را نسبت به سال قبل کمتر کنند به میزان صرفه‌جویی و کاهش هر کیلووات، 500 تومان پاداش می‌گیرند.

قیمت فروش انرژی برای کسانی که در سطح الگو مصرف می‌کنند، 100 تومان است و صرفه‌جویی کنندگان پنج برابر قیمت خرید انرژی پاداش دریافت می‌کنند. در همین راستا، الگوی مصرف برق در کشور ما وابسته به شرایط آب و هوایی مختلف در پنج دسته شامل مناطق عادی، گرمسیر یک، گرمسیر دو، گرمسیر سه و گرمسیر چهار، رده‌بندی شده است.

براین اساس، مطابق اطلاعات موجود در تارنمای شرکت توانیر، میزان الگوی مصرف رعایت شده در مناطق عادی معادل 300 کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر یک معادل 3000 کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر دو معادل 2000 کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر سه معادل 1000 کیلووات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیر چهار معادل 400 کیلووات ساعت در ماه تعیین شده است.

در شهرهای عادی، الگوی مصرف 300 کیلووات و 100 کیلووات صرفه‌جویی در این مناطق امکان‌پذیر است. در این شهرها نیز مشترکان کم مصرف به ازای 100 کیلووات صرفه‌جویی، 50 هزار تومان پاداش می‌گیرند که یعنی نه تنها قبض آنها رایگان می‌شود، بلکه بستانکار هم می‌شوند. با مصرف 200 کیلووات، قبض 20 هزار تومانی برای مشترکان صادر می‌شود که با احتساب پاداش این مشترکان، نه تنها مبلغی پرداخت نمی‌کنند، بلکه 30 هزار تومان از شرکت برق بستانکار می‌شوند.

امکان صرفه جویی تا  ۱۵۰۰ مگاوات در برخی مناطق گرمسیری

باتوجه به ثابت بودن نرخ صرفه‌جویی در هریک از این مناطق، با فرض اینکه سال گذشته مشترکان خانگی  در هر منطقه دقیقا معادل الگوی مصرف از انرژی برق استفاده کرده باشند، با اقداماتی مانند قرار دادن دور کولر آبی از حالت تند به کند و ساماندهی روشنایی می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی و از پاداش کم مصرفی استفاده کنند.

امکان صرفه جویی مصرف برق در برخی مناطق گرمسیری تا حدود 1500 مگاوات وجود دارد و این مشترکان می‌توانند کولرهای گازی و وسایل پرمصرف خود را امسال خاموش و پاداش قابل توجهی دریافت کنند.

‌استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی، گردگیری لامپ‌ها و حباب چراغ‌های روشنایی، کاهش تعداد لامپ‌های غیر ضروری لوستر و چراغ‌های روشنایی، استفاده از وسایل برقی با بالاترین برچسب مصرف انرژی و تنظیم صحیح‌تر ترموستات و کنترل صحن نوار پلاستیکی دور درب یخچال و فریزر می‌تواند در کاهش مصرف برق موثر باشد.

 علاوه بر این، استفاده از لامپ‌های قابل شارژ در ساعات اوج بار با شارژ آنها در ساعات کم باری، عدم استفاده از حالت آماده به کار در وسایل برقی و قطع جریان برق آنها با کلید قطع کننده در زمان عدم استفاده، تأثیر زیادی در مدیریت مصرف برق دارد.

صرفه‌جویی در مصرف برق؛ یک تیر و دو نشان

جدول یک_ متوسط مصرف یک واحد مسکونی در مناطق مختلف کشور با در نظر گرفتن انواع تجهیزات متعارف برقی

با حذف مصارف غیرضرور برق در مناطق گرمسیر یک، مطابق جدول یک، زمینه کاهش مصرف برق از 3000 کیلووات ساعت به 1635 کیلووات ساعت قابل انجام است و می‌تواند زمینه کسب پاداش 682 هزار تومانی را در هر ماه مهیا کند.

باتوجه به جزئیات ذکر شده به نظر می‌رسد، پاداش دولت برای صرفه‌جویی در مصرف برق، فرصت کم‌نظیری است که مشترکان خانگی می‌توانند با استفاده از آن، با یک تیر دو نشان بزنند و علاوه بر استفاده صحیح از انرژی برق، از پاداش‌های دولت نیز استفاده کنند.

به نظر می‌رسد وزارت نیرو با درک صحیح از شرایط انرژی کشور، با اجرای این طرح، به جای پرداخت هزینه برای تولید برق و فشار به نیروگاه‌ها از طریق پرداخت پاداش، زمینه جبران ناترازی تولید و مصرف برق را فراهم خواهد کرد.

به طور کلی در این طرح، اگر در ماه‌های گرم سال که تأمین برق دشوار است، مشترکی مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن کاهش دهد، از پاداش خوبی برخوردار خواهد بود. همچنین اگر مشترکانی که زیر الگوی مصرف هستند، بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه در سال قبل کاهش دهند، از دولت بستانکار می‌شوند و پاداش این کاهش در قبوض بعدی آنها اعمال می‌شود.

به عبارت دقیق‌تر دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا دو برابر قیمت تأمین برق هم افزایش یابد.