وام فرزندآوری از جمله تسهیلات تکلیفی دولت در بودجه سال ١٤٠١ بوده که در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طراحی شد که درنهایت در سال جاری عملیاتی شده و اقداماتی در این خصوص انجام‌شده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ​وام فرزندآوری از جمله تسهیلات تکلیفی دولت در بودجه سال ١٤٠١ بوده که در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طراحی شد که درنهایت در سال جاری عملیاتی شده و بانک صادرات ایران با پرداخت ٣٤ هزار و ١٥٩ فقره به ارزش ١٣ هزار و ٦٤٥ میلیارد ریال نقش موثری برای حمایت از فرزندآوری در بین بانک‌های عامل داشته است.​

 

بر اساس این گزارش، در زمان بررسی لایحه بودجه سال ١٤٠١، در مصوبه گروه تلفیق تأکید شد که آیین‌نامه اجرایی پرداخت وام فرزندآوری و وام مسکن برای خانوارهای صاحب فرزند، باید حداکثر تا اول اردیبهشت به بانک‌های عامل ابلاغ شود؛ که در نهایت بر اساس ابلاغیه‌های بانک مرکزی، این تسهیلات برای فرزندانی که از سال ١٤٠٠ به بعد به دنیا آمده‌اند، پرداخت می‌شود. 

 

 

شرایط وام فرزندآوری چیست؟
بر اساس این ابلاغیه‌ها، در واقع فرزند اول مبلغ ٢٠ میلیون تومان با دوره بازپرداخت سه سال (٣٦ ماه)، فرزند دوم مبلغ ٤٠ میلیون تومان با دوره بازپرداخت چهار سال (٤٨ ماه)، فرزند سوم مبلغ ٦٠ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج سال (٦٠ ماه)، فرزند چهارم مبلغ ٨٠ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ٦ سال (٧٢ ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ ١٠٠ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت سال (٨٤ ماه) است.
وام ٢٠٠ میلیون تومانی فرزند سوم به بانک‌ها ابلاغ شد. وامی که بر اساس آن خانوارهای فاقد مسکن که سه فرزند و بیشتر دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته معاون بانک مرکزی، بخشنامه پرداخت وام مسکن به شش بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست‌بانک ابلاغ شد.
شایان‌ذکر است که نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری حداکثر ٤ درصد و به‌صورت سالانه است و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری با اخذ یک ضامن معتبر و سفته و با دوره تنفس ٦ ماهه پرداخت می‌شود.

 

چقدر وام فرزند آوری از ابتدای طرح پرداخت شد
وام فرزندآوری در سال‌ها و دولت‌های قبل وجود نداشته است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح کلید خورد و در بودجه ١٤٠١ مطرح شد. بر همین اساس، از اردیبهشت امسال تا پایان مرداد ١٤٠١ حدود ٢٧٦ هزار فقره وام فرزندآوری به ارزش ١١٠ هزار و ١٠٠ میلیارد ریال توسط بانک‌ها پرداخت شد.

 

کدام بانک در جایگاه نخست قرار دارد؟
با توجه به اینکه بانک‌های زیادی از این وام استقبال نکردند، بنابراین فشار روی بانک‌های بزرگ است. دولت برای وام‌های بزرگ در بخش فرزندآوری، تصمیم گرفت که شش بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست‌بانک را برای این کار در نظر بگیرد؛ اما برای وام‌های سبک‌تر به همه بانک‌ها ابلاغ کرد تا این کار را عملیاتی کنند. بانک صادرات در این حوزه پیشرو بوده و با سرعت بالاتری اقدام به پرداخت این تسهیلات کرده است. یکی از دلایل سرعت پرداخت این تسهیلات در بانک صادرات، سهل گرفتن این بانک در پرداخت این‌گونه تسهیلات بر اساس ضوابط بانک مرکزی است.
همان‌گونه که اشاره شد از آغاز طرح تا پایان مرداد ١٤٠١ حدود ٢٧٦ هزار فقره وام فرزندآوری به ارزش ١١١ هزار میلیارد ریال توسط همه بانک‌های دولتی و خصوصی پرداخت شد. سهم بانک صادرات از این پرداخت ٣٤ هزار و ١٥٩ فقره به ارزش ١٣ هزار و ٦٤٥ میلیارد ریال بود.
در واقع سهم بانک صادرات ١٣ درصد از کل پرداختی تسهیلات فرزندآوری چه به لحاظ تعدادی و چه به لحاظ ریالی در بین ٢٧ بانک ایرانی است. باید توجه داشت که اگر همه بانک‌ها برای این کار متعهد بوده و به‌اندازه بانک صادرات این تسهیلات را پرداخت می کردند تاکنون یک‌میلیون ایرانی از این تسهیلات برخوردار می‌شدند، یک‌پنجم از این آمار توانستند وام بگیرند.