به گزارش مرور نیوز، با یک حساب سرانگشتی، در خوشبینانه‌ترین حالت، سرپرست خانوار برای تامین مایحتاج هر فرزند در سال تحصیلی جدید باید مبلغی حدود 2 و نیم میلیون تومان هزینه کند.

به گزارش مرور نیوز، هر ساله در روزهای پایانی تابستان بوی پاییز به مشام می رسید و وضعیت جوی، آغاز فصلی نو را نوید می داد اما امسال با وجود افزایش گرمای هوا در روزهای پایانی شهریور ماه حس و حال پاییز را هنوز حس نکرده ایم اما با گشتی در بازار، مادران و پدرانی را می بینیم که دست در دست فرزندانشان برای خرید لوازم تحریر و اقلام مورد نیاز سال تحصیلی روانه بازار شده اند.

پس از پشت سر گذاشتن پیک های مداوم کرونا و غم از دست دادن عزیزان و آشنایان و سپری کردن دو سال تحصیلی مجازی، امسال بازار خرید لوازم التحریر به شدت داغ شده است؛ بازاری که متاسفانه به دلیل نرخ های نجومی بسیاری از خانواده ها را نقره داغ و شرمنده فرزندان خود می کند.

هر دانش آموزی با ورود به سال تحصیلی جدید در مرحله اول نیاز به تهیه یونیفرم مدرسه و کفش سپس، کوله پشتی، کتاب تحصیلی، دفتر، مداد و خودکار، پاک کن و تراش، جامدادی و خط کش، ماژیک، غلط گیر و مداد رنگی دارد.

با یک گذر و بررسی ساده در فروشگاه های نوشت افزار یا سایت‎های فروش آنلاین داخلی در می یابیم که قیمت لوازم تحریر به طرز عجیبی بالا رفته است. امسال تنها برای خرید یک کوله پشتی با جنس معمولی و ساخت ایران باید مبلغی حدود 400 تا 800 هزار تومان هزینه کرد، کما اینکه نرخ همین جنس اگر وارداتی باشد بعضا تا 2 میلیون تومان هم قیمت گذاری شده است.

 

یونیفرم های بی کیفیت اما گران

هزینه یونیفرم مدارس نیز بستگی به نوع مدرسه(دولتی و غیرانتفاعی)، محله و کادر آموزشی دارد. نرخ این یونیفرم ها در بهترین حالت از 400 هزار تومان برای دانش‌آموزان دبستانی آغاز و تا 800 هزار تومان برای دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر اعلام شده است. همچنین قیمت یک جفت کفش ورزشی متوسط هم تقریبا از 250 هزار تومان به بالا است.

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت کاغذ، نرخ کتاب و دفتر به صورت قابل ملاحظه ای بالا رفته و با توجه به اینکه خرید چند تعداد دفتر یکی از ملزومات سبد خرید لوازم تحریر به حساب می آید با یک حساب سرانگشتی برای خرید چند عدد دفتر با کیفیت متوسط و سیمی مبلغی حدود 300 هزار تومان خرج روی دست والدین می گذارد. در کنار خرید دفتر باید هزینه های خرید خودکار و مداد و گاها مداد نوک، غلط گیر و پاک کن و تراش، خط کش و جامداد و مداد رنگی در بعضی موارد مداد شمعی و ماژیک هم لحاظ کرد.

لوازم تحریر کف قیمت(ریال) سقف قیمت(ریال)
دفتر 200000 1500000
مداد 40000 180000
خودکار 30000 200000
پاک کن 70000 300000
تراش 100000 800000
خط کش 100000 300000
پرگار 200000 200000
مداد رنگی 550000 5000000
جامدادی 350000 4000000
غلط گیر 250000 400000

 

ممنوعیت واردات و عرضه کم، یکی از دلایل اصلی گرانی لوازم تحریر

ناگفته نماند علاوه بر موارد فوق، برای کودکان پیش دبستانی و عمدتا مقاطع اول تا سوم به علت درست کردن کاردستی ها متعدد؛ اقلامی نظیر قیچی، کاغذ، چسب مایع، نوار چسب های فانتزی، پوشه های رنگی، آبرنگ و گواش نیز مورد نیاز است که به دلیل فانتزی بودن موارد فوق و عدم نرخ مصوب، برای خرید باید هزینه به نسبت بالایی پرداخت کرد.

بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار، واردات برخی کالاها از جمله مداد، خودکار، پاک‌کن، تراش و ماژیک ممنوع است و در پی آن به دلیل تولید و عرضه کم و تقاضای زیاد اغلب نرخ این کالاها بسیار بالاتر از حد انتظار در بازار به فروش می رسد.

در این بین موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید خبر داد و گفت که ممنوعیت واردات برخی از این اقلام که تولید داخل آن به اندازه کافی نیست، در این بازار مشکل‌ساز شده است.

 

هزینه تحصیل هر دانش آموز حداقل 2/5 میلیون 

با یک حساب سرانگشتی، در خوشبینانه‌ترین حالت، سرپرست خانوار برای تامین مایحتاج هر فرزند باید مبلغی حدود 2 و نیم میلیون تومان هزینه کند، ناگفته نماند هزینه‌های روتینی که در طول سال تحصیلی برای خرید برخی اقلام غیر ضروری هزینه می‌شود در این حساب کلی محاسبه نشده است.

حال با توجه به اینکه حدقل دریافتی حقوق بگیران دارای دو فرزند در سال جاری 6/5 تا 7 میلیون تومان است این پرسش مطرح می شود این افراد که عمدتا مستاجر هستند چگونه می توانند از پس چنین هزینه های گزافی بر آیند؟