مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم سالیانه شهریورماه ۴۲.۱ درصد شد و نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش مرور نیوز ، مرکز آمار همچون ماه‌های گذشته نرخ تورم را منتشر کرد. براساس این گزارش نرخ تورم سالیانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است برابر ۴۲.۱ درصد بود که نسبت به مدت مشابه ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۴۱.۵ درصد و ٤٥.٣ درصد است که برای خانوار‌های شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش ۲.۵ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای

نرخ تورم نقطه‌ای که درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است در شهریور ماه امسال به عدد ۴۹.۷ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٩.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,٥ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات» با کاهش پنج واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است.

براساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۸.۴ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٥٦.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم ماهیانه ۲.۲ درصد شد

نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠١ به ۲.۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.١ درصد و ٢.٢ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۲.۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.