معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه ما افزایش همکاری با روسیه در بلندمدت است و روس ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی هستند.

به گزارش مرور نیوز، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز با بیان اینکه در ماه‌های آینده ۵ فروند کشتی جدید را به دریای خزر وارد می‌کنیم، اظهارداشت: با روسیه در حال هماهنگی هستیم که این کشتی‌های جدید وارد ولگا شوند و خرید کشتی‌های رو رو از محل وجوه اداره شده در حال انجام است.

وی با اشاره به ابهامات وارد شده به رشد ١٧٧ درصدی ترانزیت در بنادر شمالی با توجه به منفی بودن علمیات کانتینری گفت: تاکید دارم اعداد ترانزیت در بنادر شمال قابل توجه و بزرگ نیست اما باید توجه داشته باشیم که تمام ترانزیت متوجه عملیات کانتینری نمی‌شود. برای مثال میزان ترانزیت در بخش سوآپ در سال ١۴٠٠ حدود ۵۶۴ هزار تن بود اما در ۶ ماهه امسال به ٩٢٢ هزار تن رسیده است. هر چند این اعداد بزرگ نیستند اما می توانند یک سیگنال خوبی باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با روسیه تفاهم ترانزیت ١٠ میلیون تنی داریم و به دنبال تکمیل راه‌آهن رشت آستارا برای افزایش ترانزیت بین ایران و روسیه هستیم، ادامه داد: برنامه ما افزایش همکاری با روسیه در بلندمدت است و روس ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی هستند و روس‌ها بر روی لجستیک بنادر شمالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صفایی افزود: روسیه به دلیل مسأله اوکراین مانند گذشته انتقال بار از طریق دریای سیاه و سرخ را نمی‌تواند انجام دهد از این رو تلاش ما این است که سرویس مناسبی را به روس‌ها ارایه دهیم.