سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت گذشته را در شش ماه امسال تسویه و بازپرداخت کردیم و انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران، طی سخنانی اظهار داشت: در ماه‌های اخیر روند نامناسب رصد تولید صنایع و به ویژه در دو ماه ابتدایی سال که نرخ این رشد، منفی بود، وضعیت رو به رشد یافته و به 6.7 + رسیده و بیشترین افزایش متعلق به صنایع خودروسازی و قطعات است.

وی افزود: یکی از دلایل رشد تولید در بخش ماشین‌آلات کشور، رشد 5.8 درصدی بهبود سرمایه‌گذاری است و برخی اقدامات دیگر از حمله کاهش قطعی برق و امثال این هم موثر بوده است. مجموعا طبق گزارش مرکز آمار در بهار امسال رشد اقتصادی کشور به 3.8 و بدون احتساب نفت 4.3 درصد است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم ماهانه و نقطه به نقطه نیز وضعیت بهتری دارد و عدد 73 درصد تورم بهای تولیدکننده به 49 درصد رسیده و این عدد هنوز رضایت‌بخش نیست و برنامه داریم این اعداد را کاهش دهد. دولت بر مسأله انضباط مالی خود اصرار دارد و در این مسایل اول خود را عامل اصلاح می‌داند و از خود شروع میکند، از ابتدای سال تاکنون کمتر از 10 هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده شده است و شرایط تحت مدیریت دولت است. 70 هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت گذشته را در شش ماه امسال تسویه و بازپرداخت کردیم و انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

خاندوزی بیان کرد: خرید تضمینی گندم که 53 درصد رشد داشته امر مهمی بود و دولت نیز بدهی خود را کاملاً با کشاورزان تسویه کرده و این کم سابقه بوده است. ماه‌های گذشته مردم در استان همدان با مشکل آب مواجه بودند و این مسأله تغییر کامل به سرانجام رسید و پیش از این هم پروژه‌هایی مانند غدیر خوزستان بود و این در کنار انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در حال انجام است.