وزیر اقتصاد اعلام کرد 70 هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده ایم و انتشار اوراق هم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مرور نیوز، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز ( دوشنبه 11 مهر) در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: اگرچه وضعیت رشد اقتصادی کشاورزی منفی است اما نسبت به آن عدد بزرگی که در گذشته وجود داشت در وضعیت بهتری قرار داریم. تورم ماهانه این بخش هم در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر روند نامناسبی در حوزه رشد تولید صنایع بزرگ کشور وجود داشت، که هم اکنون این حوزه وضعیت بهتری پیدا کرده و به مثبت 6.7 درصد رسیده است. بیشترین افزایش تولید هم به صنایع خودروسازی و قطعات مربوط می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: یکی از دلایل رشد تولید در بخش ماشین آلات کشور، به بهبود بحث سرمایه گذاری اقتصادی مربوط است. کاهش قطعی برق هم به رشد تولید در صنایع بزرگ کشور کمک کرده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در بحث انضباط مالی، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کمتر از ده هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرده ایم که این عدد در سال گذشته 50 هزار میلیارد تومان بوده است.

خاندوزی تاکید کرد: 70 هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده ایم و انتشار اوراق هم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مورد فروش نفت توافقاتی با چین صورت گرفته است که پس‌ از محقق شدن گزارش آن به مردم خواهد رسید.

خاندوزی درباره کمیته رصد تورم  تاکید کرد: کنترل تورم اولویت دولت برای کشور است چراکه 4 سال تورمی را داشتیم و به همین دلیل وجود این کمیته مساله درستی  بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: بنا شد به صورت هفتگی متغیرهایی که موجب تورم می شود رصد و گزارش آن به رئیس جمهور و وزرا ارائه شود.

وی گفت: ثبات و چشم انداز بازار سرمایه برای دولت همواره مهم بوده است، متاسفانه از خرداد ماه اتفاقی رخ داد که علاوه بر کل جهان بر ما هم اثر گذاشت، ناآرامی ‌های اخیر هم چشم انداز منفی را بیشتر می‌کند.