​بانک مرکزی فهرستی از بدهکاران کلانی بانکی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ را که مورد بررسی نهایی قرار گرفته است منتشر کرد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با اشاره به بخش ۱ از بند د تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور درخصوص انتشار مانده تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که تسهیلات و تعهدات بیشتر از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط محسوب می‌گردد، فهرست اطلاعات «تسهیلات و تعهدات کلان» ۱۸ و «اشخاص مرتبط» ۲۲ بانک و موسسه اعتباری در پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ که مورد بررسی نهایی قرار گرفته به انضمام اطلاعات «تسهیلات کلان غیرجاری» به تفکیک هر بانک منتشر شده است.

شایان ذکر است اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان مرتبط سایر بانک ها و موسسات اعتباری پس از دریافت و بررسی نهایی منتشر خواهد شد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیش از این ریز تسهیلات و تعهدات کلان ۲۴ بانک و اشخاص مرتبط ۲۵ بانک در بازه زمانی سه ماه اول سال جاری اعلام شده بود که با احتساب اطلاعات جدید، تاکنون فهرست تسهیلات و تعهدات کلان ۲۶و اشخاص مرتبط ۲۷ بانک منتشر شده است.

گفتنی است، تعیین مصادیق انتشار اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان، تسهیلات کلان غیرجاری و اشخاص مرتبط با توجه به مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱.۰۳.۳۱ شورای پول و اعتبار در این خصوص مبنی بر اینکه؛ مجموع خالص تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد و یا اشخاص مرتبط که میزان آن حداقل معادل یک هزار میلیارد ریال است و به عنوان مصادیق مشمول حکم مقرر در جز نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور محسوب می شود، صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط بانک ملی ایران مورد بررسی اولیه قرار گرفته ‌است و احتمال تغییر در داده‌ها، پس از ارزیابی و بررسی نهایی وجود دارد.

شایان ذکر است اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان مرتبط سایر بانک ها و موسسات اعتباری پس از دریافت و بررسی نهایی منتشر خواهد شد.