شرکت اسپیس ایکس ۱۳۰۰ ترمینال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین را خاموش کرد.

به گزارش مرور نیوز، تجربه دنبال کردن اخبار مربوط به «ایلان ماسک» نشان می‌دهد که او استاد درست کردن جنجال‌های رسانه‌ای است و بعضاً اخباری منتشر می‌کند که پس از مدتی مشخص می‌شود چقدر از واقعیت دور هستند. او تا آنجا پیش می‌رود که حتی از مقوله‌ای مانند جنگ نیز نمی‌گذرد و از آن برای تبلیغ دستاوردهای خود استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرد با استفاده از ترمینال‌هایی که در کشور اوکراین وجود دارد، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای آنجا فعال شده است.

ارائه این خدمت و بازخورد رسانه‌ای که این اقدام ایلان ماسک داشت باعث شد، او و شرکتش برای مدت زیادی در صدر اخبار قرار بگیرند. این وضعیت هشت ماه ادامه داشت و ایلان ماسک، هر زمان که کشوری دچار بحران می‌شد و فرصتی دست می‌داد اعلام می‌کرد قصد دارد به آن منطقه اینترنت رایگان و پرسرعت برساند، تا اینکه او اعلام کرد، دیگر قادر به تامین مالی استارلینک در اوکراین نیستیم و پنتاگون هزینه‌ها را برعهده بگیرد.  

در گزارشی که cnn منتشر کرده است، هنگامی که ۱۳۰۰ واحد ماهواره‌ای اسپیس ایکس به دلیل مشکلات مالی آفلاین شدند، اوکراین دچار اختلال در ارتباط شد. ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط اسپیس ایکس ساخته شده، از زمان ورود به اوکراین به عنوان منبع حیاتی ارتباطی برای ارتش اوکراین تبدیل شدند.

تا کنون ۲۰ هزار واحد ماهواره استارلینک به اوکراین هدیه شده و همان‌طور که ایلان ماسک در توییتر خود نوشته، این عملیات برای اسپیس ایکس ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته و تا پایان سال از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت. قطع یک هزار و ۳۰۰ ترمینال استارلینک، از حدود یک هفته قبل مطرح شد و منبع آگاه cnn از این اتفاق به عنوان «مشکل بزرگ» یاد کرده و گفته است پایانه‌ها به دلیل بودجه قطع شده‌اند.

دلیل اصلی قطع پایانه‌های ماهواره استارلینک کمبود بودجه است، زیرا شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک برای آنلاین نگه داشتن هر ماهواره ماهانه ۲۵۰۰ دلار از ارتش اوکراین دریافت می‌کرد که باعث شد هزینه کل این ماهواره‌ها تا سپتامبر به ۲۰ میلیون دلار برسد.

از آنجا که ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر توانایی شارژ مالی را نداشته در نتیجه ماهواره‌های استارلینک خاموش و غیرفعال شده‌اند. در گزارش cnn  به این نکته اشاره شده که هنوز مشخص نیست ارتش اوکراین دقیقاً چند پایانه را در اختیار دارد، اما یک هزار و ۳۰۰ پایانه‌ای که اخیراً تعطیل شده‌اند، بخش قابل توجهی را تشکیل می‌دهد.

ماهواره‌های استارلینک برای حفظ ارتباطات ارتش اوکراین در طول جنگ با روسیه بسیار مهم بوده است، زیرا نیروهای روسی بسیاری از شبکه‌های اینترنتی اوکراین را نابود کرده‌اند. ارتش اوکراین در مدت جنگ از استارلینک برای برقراری ارتباط با نیروهای خود و هماهنگ کردن تلاش‌های دفاعی خود در سراسر کشور استفاده کرده است. این سرویس همچنین به غیرنظامیان این امکان را می‌دهد که آنلاین بمانند و با دنیای خارج در ارتباط باشند.

برخلاف ادعای ایلان ماسک که ادعا می‌کرد اینترنت استارلینک را به عنوان یک اقدام بشردوستانه برای اوکراین فعال کرده، اما شاهد آن هستیم اینترنت در اوکراین قطع و ارتش این کشور شوکه شده است.

مدتی قبل «دیمکو ژلوکتنکو» میلیارد اوکراینی اعلام کرد: ترمینال‌های استارلینک توسط افراد خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: من بیش از ۵۰ استارلینک خریده و به خط مقدم تحویل داده‌ام که هزینه آن‌ها ماهیانه ۶۰ دلار است. در حالی که برخی از کشورها برای دریافت استارلینک ۱۲۰ دلار پرداخت می‌کنند. ترمینال‌ها توسط افراد داوطلب مانند او و سربازان با هزینه شخصی‌شان آن را تهیه کرده‌اند. پس از عالم دیمکو بود که دروغ‌های ایلان ماسک بار دیگر رو شد و وعده‌های او رنگ باخت.