وزیر اقتصاد چندی پیش از پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، چند روز پیش بود که وزیر اقتصاد خبر از واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ داد. اما این سود چقدر است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

احساس خاندوزی، وزیر اقتصاد چندی پیش از پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ خبر داد. بر اساس جزییاتی که تاکنون منتشر شده، قرار است این سود برای ۴۹ میلیون سهامدار عدالت واریز شود.

 

سود سهام عدالت چقدر است؟

سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ برای هر برگ سهام حدود ۵۰۰ هزار است. این سود احتمالا برای دارندگان سهام یک میلیونی دوبرابر یا معادل حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

بر همین اساس یک خانواده چهار نفره تا پایان فصل پاییز حدود دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

 

سهام عدالت متوفیان هزینه‌بر است؟

اقدامات مربوط به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان در حال انجام است، اما زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفت: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد. وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: اینکه چگونه بتوان سهام عدالت و سود این سهام را به دست وارث اصلی برسانیم، خود دارای یک فرآیند حقوقی است که باید آنها را طی کنیم.

دانش کاظمی تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد تا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانی را فراهم کند که سهامداران بتوانند از طریق برگه انحصار وراثت، فرمی را به‌صورت رایگان از طریق سامانه‌ای که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متصل است، پر کنند.

حمیدرضا دانش کاظمی ادامه داد: از سود سهام سال‌های گذشته فرد متوفی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد. هزینه انتقال به مبلغ کمتر از ۶٠هزار تومان کسر می‌شود و باقی منابع به همراه سهام و سودها به وراث منتقل خواهد شد. این مصوبه در شورای عالی بورس تصویب و در اختیار قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شد تا این فضا عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مصوبه از چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، گفت: اقدامات مربوط به این طرح به‌سرعت در حال انجام است، اما تعیین دقیق زمان اجرای آن اصلا کار ساده‌ای نیست.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: وراث باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در آنجا تقاضای دریافت سهام داشته باشند، پس از آن شرکت سپرده‌گذاری به‌صورت خودکار سود و اصل سهام را در اختیار وراث قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: این موضوع باید قابل توجه باشد که تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان، نیازمند انحصار وراثت از طریق قوه قضاییه است زیرا نوع احکام مذهبی نسبت به سهام و مایملک باید متفاوت باشد.

 

شمار جاماندگان سهام عدالت

اما تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است و دولت باید به چند نفر سهام عدالت پرداخت کند؟ اولین آمارهایی که در این خصوص مطرح شد، پرداخت سهام عدالت به حدود ۲۰ میلیون نفر بود. اگر مبنا چنین عددی باشد، با وجود پرداخت سود سهام عدالت به ۴۹ میلیون نفر، حدود ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول سهام عدالت می‌شوند.

البته این آمار هرگز از سوی هیچ مسئولی تایید نشد تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه‌ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.

اما حدود سه ماه قبل حسین قربازاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، تعداد جاماندگان سهام عدالت را تنها سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت این افراد تنها شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.