مجید بهزادپور گفت: راه اندازی بیمه های تکافل در کشور علاوه بر تکالیفی که از سوی دولت سیزدهم به نهاد ناظر صنعت بیمه محول شده یک ظرفیت سازی مهم بیمه ای نیز به شمار می آید.

به گزارش مرور نیوز، مجید بهزادپور که در جمع مدیران ارشد صنعت بیمه و حاضران اولین دوره حضوری بین المللی آموزش تکافل سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: بستر علمی و اجرایی برای استقرار نظام بیمه‌ای تکافل در ایران وجود دارد که می‌تواند تحولی اساسی را در فرآیند همگانی سازی محصولات بیمه‌ای به دنبال داشته باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مباحث جدی بیمه تکافل در حاشیه رویداد «کیش اینوکس» به دغدغه متولیان و سیاستگذاران صنعت بیمه در این خصوص تاکید کرد و اظهار داشت: در کشور ما بیش از شصت و پنج درصد از پرتفوی صنعت بیمه در اختیار دو رشته شخص ثالث و درمان است که در صورت بهره گیری از ظرفیت‌های بیمه تکافل، این آمار می‌تواند به نفع رشته‌های دیگر بیمه‌ای تغییر کند.

وی نیاز به ابزارهای جدید و برنامه ریزی برای تسهیل گری عملیات بیمه‌ای را یک ضرورت جدی تلقی کرد و افزود: نفوذ محصولات و خدمات بیمه‌ای در لایه‌های مختلف جامعه از هدفگذاری‌های نهاد ناظر صنعت بیمه به حساب می‌آید که به آموزش‌های متنوع، برنامه ریزی دقیق و تلاش پیگیرانه احتیاج دارد.

رئیس شورای عالی بیمه تمامی فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور را در چارچوب شریعت اسلامی و فقه شیعه دانست و خاطرنشان کرد: بیمه تکافل در کنار رشته‌های متداول بیمه‌ای از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که باید در قالب یک نظام بیمه‌ای تعریف شود.

مهندس بهزادپور از بازار چند ده میلیارد دلاری بیمه‌های تکافل در جهان به عنوان یک قابلیت چشمگیر یاد کرد و گفت: رشد ثابت بیمه‌های تکافل در جهان از مزایای این عملیات بیمه گری است که توجیه اقتصادی قابل قبولی به شمار می‌رود.

وی از ضرورت توسعه محصولات بیمه تکافل در کشور خبر داد و اظهار داشت: محصولات تکافل باید در چارچوب نیازهای اقلیمی و اعتقادی آحاد جامعه بازطراحی و عرضه شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با برشمردن آخرین دستاوردهای بیمه تکافل در دنیا و مزیت‌های رقابتی آن، خاطرنشان کرد: تکافل فقط یک محصول بیمه‌ای نیست بلکه یک نظام مستقل است که سازوکارها، فرایندها، اهداف و خروجی‌های خاص خودش را دارد.

وی در پایان تحلیل دقیق و پژوهش کافی برای شیوه‌ها و ترکیب سرمایه گذاری‌های حاصل از عملیات بیمه‌های تکافل را خواستار شد و از تمام ارکان صنعت بیمه خواست تا در راه اندازی و تکمیل نظام تکافل بیمه همراهی کنند.

گفتنی است در این نشست که به میزبانی پژوهشکده بیمه و با مدیریت و آموزش دکتر زبیر -مدیر مرکز بین المللی الهدی- و دکتر رمضان، مدرس ارشد از کشور نیجریه در برج میلاد تهران به مدت ۵ روز برگزار می‌شود، اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، رئیس کل سندیکای بیمه گران ایران و تنی چند از مدیران عامل شرکت‌های بیمه نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

شایان ذکر است که راه اندازی بیمه‌های تکافل در کنار رشته‌های دیگر بیمه‌ای به برنامه عملیاتی صنعت بیمه کشور به افزایش ضریب نفوذ بیمه منتهی خواهد شد.