عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران بر تعامل حداکثری با مراجع قضایی و پاسخگویی این بانک به دستورهای قضایی سامانه سرآمد در کوتاه ترین زمان به منظور تحکیم امنیت و جلوگیری از سوء‌استفاده از حساب‌های بانکی توسط کلاهبرداران و تضمین حقوق مشتریان بانک تاکید کرد.

 به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، علیرضا ماهیار در بازدید از شعبه تمرکز اسناد بانک که احمد علیخانی رئیس اداره کل مدیریت عملیات بانکی و شاهین اسکندرزاده رئیس این شعبه مستقل نیز حضور داشتند، ضمن تاکید بر توسعه همکاری ها با مراجع قضایی کشور گفت: شعبه مستقل تمرکز اسناد به جهت دوایر خاص و تنوع عملکرد آنها از حساسیت و اهمیت ویژه ای برای بانک برخوردار بوده و دایره مسدودی حساب ها یکی از مهم ترین دوایر این شعبه محسوب می شود.

وی افزود: مسدودی و رفع مسدودی حساب ها، استعلام حساب، جزییات تراکنش های اینترنتی، ردیابی وجوه کلاهبرداری شده در فضای سایبری، بررسی تصاویر مربوط به دوربین خودپردازها در پرونده های کلاهبرداری، استعلام صورت حساب مشتریان، استعلام مشخصات مشتری و... از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در دایره مسدودی حساب هاست.

ماهیار با بیان اینکه از سال 97 ارتباط و تعامل با سامانه سرآمد بانک مرکزی برای پاسخگویی به احکام قضایی نیز به این دایره افزوده شده است، ادامه داد: بانک ملی ایران همواره در تلاش است با توجه به حساسیت بالا و محدودیت زمانی در روند بررسی و پاسخگویی یک سری از جرایم سایبری و همچنین به منظور احقاق حقوق مشتریان خود عملکرد حداکثری و قابل توجه در سامانه سرآمد داشته باشد.

عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران با بیان اینکه قضات سراسر کشور در پرونده های مربوط به جرایم سایبری به این سامانه دسترسی داشته و مکاتبات خود با بانک ها برای اجرای اقدامات مربوطه را از طریق آن انجام می دهند، تاکید کرد: همکاران ما در کم ترین زمان ممکن به احکام و درخواست مراجع در سامانه سرآمد و سامانه CMS (مدیریت پرونده های قضایی) پاسخ می دهند.

بر این اساس، در 6 ماه نخست امسال، حدود 54 هزار نامه مسدودی حساب برای 66 هزار نفر و 158 هزار و 900 نامه رفع مسدودی برای 160 هزار نفر در بخش جرایم عادی واصل شده است.

همچنین آمار استعلام ها در بخش های مختلف هم بالغ بر 29 هزار و 800 مورد برای 30 هزار نفر بوده است.

در جرایم سایبری نیز طی مدت مذکور، 70 هزار و 600 نامه واصله از مراجع قضایی در سامانه سرآمد پاسخ داده شده که در زمینه مسدودی حساب، ردیابی وجوه کلاهبرداری شده و... بوده است.

ماهیار در پایان از دوایر مختلف شعبه از جمله دایره کارت های اعتباری (رفع مغایرت کارت های اعتباری)، دایره مبادلات سیبا (رسیدگی به چک های چکاوک شعبه های منحل شده یا چک های دارای کد ناخوانا)، دایره قبوض خدماتی (جمع آوری وجوه شرکت های خدمات و قبوض مالیاتی، آب، برق، گاز و...) بازدید و ضمن گفت و گوی صمیمانه با همکاران، از نزدیک در جریان فعالیت آنها قرار گرفت.

شاهین اسکندرزاده رییس شعبه مستقل تمرکز اسناد بانک ملی ایران نیز ضمن ارایه گزارش عملکرد شعبه، از راه اندازی دایره مستقل سرآمد با توجه به اهمیت و حساسیت مکاتبات در روزهای اخیر خبر داد.