گمرک ایران تعداد گمرکاتی که در آن‌ها کارشناسی اظهارنامه‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود را با اضافه کردن ۲۸ گمرک جدید به ۷۲ گمرک افزایش داد.

به گزارش مرور نیوز، مهم‌ترین اقدامی که در طول سال‌های اخیر گمرک ایران بر آن تاکید کرده و موفق به اجرای آن نیز شده است، الکترونیکی کردن گمرک بوده و یکی از اقدامات مهم گمرک در الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی، موضوع کارشناسی متمرکز است.

در گذشته بین کارشناس و ارباب‌رجوع ارتباط مستقیم در گمرکات وجود داشت که این امر فساد را در سیستم اداری افزایش می‌داد، اما با راه‌اندازی کارشناسی متمرکز یا مجازی در گمرک ایران، بعد از اینکه اشخاص اظهارنامه را ارائه می‌کنند، کار کارشناسی بدون ارتباط مستقیم میان کارشناس و ارباب‌رجوع به صورت مجازی انجام می‌گیرد.

مسئولان گمرک می‌گویند که با اجرای چنین سامانه‌ای، همه گمرکات کشور در قالب یک گمرک دیده می‌شوند و بخش عظیمی از کارها به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد که به این ترتیب از نیروهای کارشناسی در تمامی گمرکات به خوبی و به صورت بهینه در فضای مجازی استفاده و از بسیاری خطاها، تخلفات و مراجعات بی‌مورد جلوگیری می‌شود.

یکی از موارد مهم در این طرح این است که توزیع اظهارنامه‌ها در گمرکات جهت کارشناسی مجازی براساس تخصصی بودن گمرکات کشور انجام می‌شود و بر این اساس اظهارنامه‌های گمرکات تخصصی صرفاً به کارشناسان مجازی مستقر در سایر گمرکات تخصصی ذی‌صلاح ارجاع می‌شود؛ به این صورت که اظهارنامه مربوطه با توجه به نوع کالا به کارشناسان گمرک تخصصی آن کالا برای بررسی ارجاع می‌شود.

در این جریان، در صورت نیاز کارشناس به رویت نمونه کالا، مراتب از سوی کارشناس مجازی به گمرک محل اظهار گزارش می‌شود تا موارد درخواستی انجام و نتیجه به کارشناس مجازی اولیه مستقر در دیگر گمرکات گزارش شود.

همچنین دریافت اطلاعات کالاها به روش الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی توسط سرویس ارزیابی گمرک محل اظهار انجام می‌شود و این اطلاعات به صورت الکترونیکی به کارشناس مجازی منتقل می‌شود.

به این ترتیب در صورت بروز اختلاف یا مواردی که کارشناس مجازی نسبت به ارائه گزارش اقدام می‌کند، گزارش کارشناس مجازی مستقیماً به کارتابل مدیریت یا معاون گمرک محل اظهار ارسال می‌شود.

در همین راستا، گمرک ایران با تاکید بر مجازی‌شدن کامل رسیدگی به پرونده‌ها ۲۸ گمرک دیگر را گمرکات کارشناسی مجازی اضافه کرده که در مجموع تعداد آن‌ها به ۷۲ مورد می‌رسد.