معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: طرح کالابرگ به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا است و اجرای آن در کل کشور بستگی به رفع ایرادات آن دارد.

به گزارش مرورنیوز، محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور در خصوص اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: طرح کالابرگ به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا است و اجرای آن در کل کشور بستگی به رفع ایرادات آن دارد.

وی با بیان اینکه نظام امور مالیاتی از مهم ترین ابزارهای اقتصادی دولت با هدف خدمت رسانی است. هدف از دریافت مالیات استفاده از آن در حوزه هایی مانند بهداشت، امنیت و زیر ساخت است. به سبب مشکلاتی که در گذشته وجود داشته است امکان استفاده از این ابزار وجود نداشته است.

رضایی گفت: در حال حاضر ما شاهد تورم مالیاتی هستیم. اگر نظام مالیاتی اصلاح شود از تورم جلوگیری و خدمات خوبی به مردم داده خواهد شد. فرآیند تغییر آغاز شده است و با وجود کاهش پنج درصدی تولید در سال گذشته ممکن است طی سال جاری نیز مالیات تا ۳ درصد کاهش پیدا کند. با توجه به اقدامات انجام شده مودیان جدید شناسایی خواهند شد که در نهایت سبب رشد درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور تاکید کرد: از سوی دیگر فساد هایی در حوزه مالیات وجود داشته است که با ایجاد سامانه ارتباط افراد قطع خواهد شد. با توجه به سامانه سازمان امور مالیاتی امکان دریافت ۴۰ خدمت بدون مراجعه حضوری نیز وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تحولات سازمان امور مالیاتی گفت: در چند زمینه اقدامات خوبی انجام شده است یکی از آنها ابزار دریافت مالیات است. سامانه های شکل گرفته و شناسایی مودیان بهتر انجام می‌شود. افراد با مهارتی در سازمان وجود داشته که از آنها استفاده نمی‌شده است.

قطعا نرخ مالیاتی تغییر نمی‌کند و ممکن است کاهش پیدا کند. اما کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند شناسایی خواهد شد و رقم مالیات وصولی دولت رشد خواهد یافت. مسئله ما این است که در نظام مالیاتی افراد خود اظهارنامه پر می‌کنند و حساب تجاری خود را معرفی می‌کنند.

ارائه پیشنهاد تخصیص پنج درصد درآمدهای مالیاتی به سازمان امور مالیاتی/ در ازای ۴۰۰ میلیون تومان، ۴ هزار میلیارد وصول خواهیم کرد

داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ابزار اطلاعاتی سازمان مالیاتی این است که سامانه های خود را گسترش دهد و راه دیگر این است که نیروی انسانی کارآمد و قابل اعتماد به کار گیری شود، گفت: طی هفت سال گذشته استخدام جدیدی انجام نشده است. حدود ۶ هزار نیروی انسانی از دست دادیم بدون اینکه آنها را جایگزین کنیم.

وی افزود: نتیجه این شده که حدود ۳۰ درصد پست های کارشناسی ادارات کل ما خالی است. ضمن اینکه در برخی مناطق ظرفیت مالیات وجود دارد اما نیروی انسانی مناسب نیست به‌طور مثال در عسلویه تنها ۲۰ نیرو حضور دارند. در برخی مناطق اصفهان ادارات مالیاتی ما بین دو تا سه نفر پرسنل دارند.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: ما از مقامات دولت پیگیری کردیم تا اجازه جذب سه هزار نفر نیرو را دریافت کنیم. ما به آقای میرکاظمی اعلام کردیم که در ازای جذب نیرو با ۴۰۰ میلیارد تومان، امکان وصول مالیات تا ۴ هزار میلیارد تومان وجود دارد. ضمن اینکه معیشت فعلی کارکنان نیز اهمیت دارد. پیشنهاد سازمان امور مالیاتی این است که دولت پنج درصد درآمدهای مالیاتی را برای هزینه های خود خورد استفاده قرار دهد و این پنج درصد را مازاد مالیات‌های تعیین شده در بودجه وصول خواهد کرد.

محمد مسیحی رییس شورای عالی مالیاتی با اشاره به اینکه افراد در برابر مالیات مقاومت می‌کنند، گفت: مالیات بهترین ابزار مالیاتی دولت است اما باید پذیرفت وصول مالیات راهکاری بین بد و بدتر است. اگر دولت ها راهی جز تامین مالیات داشتند به سراغ آن نمی‌رفتند. در حال حاضر معضل کشور کسری بودجه است و راهی جز تامین مالیات وجود ندارد.

وی افزود: بحث معیشت همکاران اهمیت دارد و یکی از خواسته های ما این است که اگر فشار بودجه بر روی مالیات است، باید به وضعیت معیشت مأموران مالیاتی نیز توجه شود.