رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از واگذاری بیش از ۲۰۰۰ قطعه زمین به متقاضیان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، علی رسولیان معاون وزیر صمت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه از ابتدا سال تاکنون ۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است، گفت: برای کسانی که پشتوانه مالی برای خرید زمین و تجهیز کارگاه ندارند، کارگاه‌هایی را آماده و به صورت اجاره به آن‌ها واگذار می‌کنیم. همچنین وضعیت صنعت مناسب و رو به رشد است، در چند سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ واحد جدید در حوزه صنعت بهره برداری شده، ضمن اینکه در داخل شبکه و ناحیه صنعتی و زیرساخت‌ها نیز وضع خوبی داریم.

وی افزود: یکی از سیاست‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره اتخاذ کرده، بحث توازن سرمایه گذاری است که وزیر صمت هم با جدیت، طرح را پیگیری می‌کند و هدفم هم این است که بتوانیم در مناطقی که ظرفیت سرمایه گذاری دارد، اما به دلایلی محروم مانده و طرح‌های سرمایه گذاری کمتر در آنجا پا گرفته و زمینه تولید هم در آنجا کمتر شده، مشوق‌هایی را برای این مناطق در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: یک بخشی از این بسته سرمایه گذاری یا بسته‌ای که برای توازن سرمایه گذاری تدارک دیده شده، مرتبط است با شهرک‌ها و ناحیه صنعتی کشور؛ یکی این بود که ما بتوانیم در مناطقی که قانون اجازه می‌دهد و مناطق محروم و مرزی هستند تخفیف‌هایی را برای اراضی قائل شویم، بخش دیگر، مرتبط بود با مشوق‌هایی که برای تقسیط بیشتر دهیم؛ یک بخشی هم برای مشوق‌های بعد از بهره برداری است یعنی کسانی که بتوانند طرح را به بهره برداری برسانند به آن‌ها مشوق‌هایی بدهیم که حمایت از صنایع کوچک باشد.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در حوزه اول برای مناطق محروم تا ۵۰ درصد امکان تخفیف اراضی را داریم، استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور را بنا به ظرفیت سرمایه گذاری دسته بندی کردیم که از ۵۰ درصد به پایین این تقسیم بندی انجام شده، مشوق‌های سرمایه گذاری را هم در حوزه تقسیط تقریباً تا ۴۸ ماه برنامه ریزی کردیم.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: در گذشته این مشوق‌ها برای بعضی از مناطق محروم بود، اما برنامه ریزی شده و مشخص نبود، گاهی در مناطقی که ظرفیت صنعتی بسیار بالایی هم دارند ممکن بود این ۴۸ ماه یا ۶۰ ماه ارائه شود، البته آن ۵۰ درصد مناطق محروم، ویژه برخی مناطق بود، به همه مناطقی که سرمایه گذاری کمتر داشتند، تخصیص پیدا نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه از سه ماه تا شش ماه معمولاً تنفس می‌دهیم گفت: این مناطق را به چهار قسمت تقسیم و برای آنها شش ماه تنفس در نظر گرفته ایم یعنی جایی که سرمایه گذاری نشده و ظرفیت دارد تا ۴۸ ماه برایش اقساط در نظر گرفته ایم و همچنین مشوق‌هایی برای بعد از بهره برداری در نظر گرفته ایم یعنی اگر کسی بهره برداری کند ۳۰ تا ۴۰ درصد اقساط از او دریافت نمی‌شود و این گونه حمایت می‌شود

رسولیان ادامه داد: بستر را آماده کردیم، مصوب هیئت مدیره شده و آماده اجراست. در برخی از بخش‌ها هم در حال اجراشدن است، یکی از دلایلی که به طور جامع عملیاتی نشده، نوع مناطقی بود که در نظر گرفتیم که موضوع با سازمان برنامه در حال بررسی است. می‌خواستیم مناطق مصوب شود که اختیارات قانونی بیشتری داشته باشیم به خصوص در تخفیف‌ها ما برای مناطق خاصی که مصوب دولت شود می‌توانیم تخفیف بگیریم.