سخنگوی صنعت آب کشور از افزایش ۱۰ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: مصرف آب شرب تهرانی ها همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است.

به گزارش مرور نیوز، سخنگوی صنعت آب، فیروز قاسم زاده گفت: بر اساس آمار ثبت شده بارش کشور ۳۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش مربوط به مهر و آبان بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت آبی کشور نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد شرایط بهتری را نشان می‌دهد، تا کنون ۳۳ درصد بارش در کشور وجود داشته و تهران ۳۱ درصد بارش دریافت کرده که نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته است.

قاسم زاده ادامه داد: در تهران مصرف آب شرب همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است و نیاز است که سیاست‌های دیگری را دنبال کنیم و مدیریت مصرف اعمال شود.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سیستان و بلوچستان کاهش ۹۰ درصدی بارندگی را داشت و همدان، قزوین، قم، البرز و تهران کاهش ۵۰ درصدی بارش را تجربه می‌کنند. در حالی‌که بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و فارس رشد ۱۰ درصدی بارش را داشته اند.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سیستان و بلوچستان کاهش ۹۰ درصدی بارندگی را داشت و همدان، قزوین، قم، البرز و تهران کاهش ۵۰ درصدی بارش را تجربه می‌کنند. در حالی که بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و فارس رشد ۱۰ درصدی بارش را داشته اند و تداوم این سامانه بارشی در خراسان شمالی و آن منطقه ادامه دارد.

قاسم زاده اضافه کرد: ورودی سدها را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد، خروجی از سدها نیز ۴.۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سدها ۱۸ میلیارد متر مکعب آب دارند، بیان کرد: در حال حاضر مخازن سدها ۳۷ درصد پرشدگی دارند. این حجم ۳ درصد اوضاع بهتری را نسبت به پارسال نشان می‌دهد. با این وجود ۱۵ درصد از مخازن سدهای تهران پرشدگی دارد که کاهش ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه را نشان می‌دهد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه در سال جاری بارش برفی مناسبی نداشته ایم اضافه کرد: در سال جاری پوشش برفی مناسبی دریافت نکردیم و مانند مدت مشابه تنها ۷ درصد پوشش برفی دریافت دریافت کردیم همچنین بیشترین عمق برفی ۳۱ میلیمتر بوده که ارتفاع قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: عمده بارش برف در ارتفاعات تهران بوده که رقم آن در محدوده سد لتیان ۳۲ سانتیمتر و در سد کرج و سایر سدها ۲۰ سانتیمتر بوده است.

قاسم زاده درباره افزایش تعرفه اضافه کرد: سند تعرفه سال آتی در حال تدوین است، افزایش سالانه قیمت آب خواهیم داشت اما در خصوص افزایش تعرفه پلکانی تصمیم گیری نشده است.

وی ادامه داد: پاداش خوش مصرفی نیز پیش بینی شده که با مصوبه هیأت وزیران در قبوض ابتدای آبان اعمال می‌شود، یعنی مشترکینی که نسبت به آبان پارسال کمتر مصرف کرده باشند مشمول پاداش می‌شوند.

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه تراز دریاچه از ۱۲۷۰.۰۶ پایین‌تر نرفت و اکنون ۱۲۷۰.۱۰ است و یک میلیارد متر مکعب هم آب در مخزن وجود دارد.

وی درباره احداث حوضچه برای حل مشکل تأمین آب اظهار داشت: در شمال کشور با احداث حوضچه و جمع آوری آب‌های بهنگام نسبت به تأمین آب کشاورزی اقدام می‌شود و آب پشت سد سفیدرود نیز به مصرف کشاورزی در ارتفاعات و شرب می‌رسد. برای جنوب کشور نیز سدهای ساحلی پیش بینی شده تا قبل از ورود آب به دریا ذخیره سازی شود و به این ترتیب هزینه‌های شیرین کردن آب دریا را نیز به حداقل می‌رسد.

قاسم زاده همچنین به موضوع استفاده از پساب برای حل بحران آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: برنامه این است که ۲.۷ میلیارد متر مکعب از این مسیر ذخیره سازی داشته باشیم، اما هزینه دارد و نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد بنابراین در این راستا بازار پساب مطرح شده است.

سخنگوی صنعت آب درباره احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویراحمد و احتمال به زیر آب رفتن روستاها و بناهای تاریخی منطقه گفت: این سد به منظور تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود، اما در هر حال برای احداث سازه‌ها مهندسی ارزش داریم و سود و هزینه بررسی می‌شود و ضرورت اجرا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.در این خصوص به ازای روستاهایی که زیر آب می‌رود منطقه مسکونی و زمین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد همچنین سعی بر این است که بناهای تاریخی زیر آب نروند اما در هر هر حال طبیعی است که همواره این موضوعات وجود دارد و ممکن است بناهای تاریخی و یا مناطق مسکونی زیر آب بروند که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال و شیرین سازی آب به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته می‌شود در ایران به چه شکل است گفت: انتقال آب در حوزه خشکی به خشکی و کشورهایی که به ساحل راه دارند بر این موضوع تمرکز کرده و به صورت جدی آن را دنبال می‌کنند و کشور ما هم این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: موضوع جدی که از برنامه سوم وجود دارد اصلاح الگوی کشت است که می‌توان مصرف آبی آن بخش را ۵۰ درصد کاهش داد، به عبارتی در صورت کاهش مصرف ذخیره سازی ۱۵ میلیارد متر مکعب تا سال ۱۴۰۵ داشته باشیم.

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: کاهش تلفات نیز در دستور کار عبور از بحران آب است، اکنون ۳۰ درصد آب بدون درآمد داریم که ۸ درصد از آن قابل احیا است اسناد در این بخش آماده است تا بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم.

وی درباره انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور گفت: انتقال آب مگر برای شرب نداریم علاوه بر این سیاست ابلاغی این است که برای صنعت تخصیصی از آب سطحی و زیرزمینی نداریم و این بخش باید از آب دریا و پساب تغذیه شود.

قاسم زاده با اشاره به اینکه تدابیر جدیدی برای چاه‌ها در نظر گرفته ایم اضافه کرد: تعداد چاه‌های مجاز کشور را ۵۰۰ هزار حلقه و تعداد غیر مجازها را ۳۵۰ هزار حلقه است و برای مدیریت این موضوع استفاده از کنتورهای هوشمند مطرح شده و در وزارت نیرو به صورت جدی دنبال می‌شود. اما با توجه به اینکه هزینه خرید و نصب کنتورها برعهده کشاورز است، کشاورز انگیزه‌ای برای خرید کنتور ندارد زیرا در این شرایط نظارت هم افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره تحقق پیش بینی‌های بارندگی در پاییز سال جاری به گفت: طبق پیش بینی‌ها شرایط نرمال بارش از آذر تا اواسط فروردین بوده که اواخر آبان و آذر بارندگی خوبی داشتیم و در زمستان پیش بینی شده که بیشتر از نرمال بارندگی داشته باشیم.