معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: سالانه با کاهش ۵ درصد مصرف سوخت خودرو، میزان تولید CO کاهش می یابد.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل خلخالی معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو با اشاره به اهمیت صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو می‌تواند نقش بسزایی در پایه‌های اقتصاد نوین داشته باشد باید توجه داشت همیشه پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که به نقطه موجود راضی نباشیم و به مراتب بالاتر بیندیشیم.

او با بیان اینکه در این صنعت پلتفرم‌ها قدیمی هستند، گفت: در دو خودروساز بزرگ کشور تعدد پلتفرم و محصول داریم و باید یک پلتفرم با محصولات متنوع داشته باشیم.

معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: ما به دانش پلتفرم دست پیدا نکردیم و محصولات ما برگرفته از تولیدات دیگر است و باید به پلتفرم کاملا بومی دست یابیم.

خلخالی به ارزش افزوده محصول که از آن مغفول هستیم اشاره کرد و گفت: توسعه محصولات جدید واقعا می‌تواند ارزش افزوده واقعی داشته و حیات اقتصادی صنعت ما را به دنبال داشته باشد.

او یادآور شد: باید یک نهضت و حرکت جدید به سمت توسعه محصولات جدید باشد تا سلایق بازار داخلی را پوشش و بازار منطقه‌ای را به خودش اختصاص بدهد. 

معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می گوید: وجود تامین کنندگان متعدد برای یک قطعه و عدم وجود کیفیت یکسان چالش جدی است.

خلخالی به سرانه تولید خودرو به ازای نیروی انسانی در دنیا اشاره کرد و گفت: این جایگاه در کشور بهبود یافته است، اما از نظر بهره‌بری نیازمند اصلاح و بهبود نسبت سرانه تولید سالانه به نیروی کار هستیم.

او با بیان اینکه اطلس ظرفیت‌های تولیدی استخراج شده و اطلاعات خوبی داریم، گفت: با ظرفیت‌های موجود امکان تولید ۲ و نیم میلیون دستگاه خودرو را داریم و به ۳ میلیون دستگاه نیز می‌توانیم دست یابیم.

معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت به آمار وضعیت کیفیت خودروها اشاره کرد و گفت: امروز پدیده گرم شدن زمین چالش جدی بوده که تولید CO در آن اثرگذار است و صنعت خودرو و حمل ونقل به طور قابل توجه در این موضوع اثر دارد و باید توجه داشت در اروپا تولید CO در حدود ۹۵ گرم بر کیلومتر بوده و به سمت ۵۰ گرم کاهش حرکت می‌کند در حالی که در کشور ما این عدد متوسط ۱۸۵ گرم است که فاصله قابل توجهی داریم.

خلخالی با تأکید بر اینکه در موضوع مهم آلایندگی باید به سمت کاهش حرکت کنیم، گفت: در کاهش مصرف سوخت باید فکر جدی کنیم و سالانه ۵ درصد باید کاهش داشته باشیم تا میزان تولید CO کاهش یابد.

او با بیان اینکه در موضوع مواد اولیه در صنعت برنامه‌هایی داریم، گفت: در حوزه فولاد باید با استحکام بالا داشته باشیم و در صنایع الکترونیک سرمایه گذاری شود همچنین در بحث ایمنی هم به دلیل مواد اولیه، طراحی و وزن بالای محصولات با چالش مواجه هستیم.