مساله دیگر نیز می‌تواند چالش درآمد در این طرح برای بانک‌های کشور باشد. یکی از منابع درآمدی بانک‌ها، کارمزد عملیات‌های بانکی است. به ازای هر معامله، مبلغ نه‌چندان زیادی به عنوان کارمزد بانک کسر می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، این روز‌ها کافی است فرصتی را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید و گاه حتی وارد محیط‌های دوستانه و اقوام در جهان واقعیت که می‌شوید، نیز از یک کمپین تازه می‌شنوید که درباره آن حرف زده می‌شود. کمپینی که گفته می‌شود هدف آن در واقع تلاش برای نشان دادن بخشی از اعتراضات شهروندان به روند تصمیم گیری دولتمردان و مسئولان است و در این روش قصد نیز خارج کردن پول‌های شهروندان از حساب‌های آنان از بانک هاست.

به این ترتیب بود که در آخرین ماه پاییز گروهی از شهروندان در قالب کمپین‌هایی از مردم می‌خواهند که پول خود را از بانک‌ها با هدف ضربه زدن به نظام بانکی، خارج کنند.

 

ویدئوهایی که برای شبکه بانکی دردساز شده است

حتی در ویدیویی که اخیرا و در روز‌های گذشته در فضای مجازی نیز پربازدید بوده است، فرد گوینده توضیح می‌دهد که اگر برای خرید و مبادله با دیگران فقط از پول نقد استفاده کنید، هیچ بخشی از آن پول به حساب دولت نخواهد رفت. این درحالی است که اگر از کارت‌های بانکی برای خرید استفاده کنید، بخشی از آن پول تحت عنوان کارمزد و مالیات به حساب دولت خواهد رفت؛ بنابراین با توجه به حجم وسیع تراکنش‌های روزانه، اگر افراد فقط از پول نقد استفاده کنند، حجم قابل توجهی از درآمد‌های دولت که از طریق تراکنش با کارت‌های بانکی به دست می‌آید، کاهش خواهد یافت.

اما در رد چنین راهکاری، برخی استدلال کرده‌اند که به دلایل مختلف افراد نمی‌توانند حجم بالایی از پول خود را از بانک خارج کنند. با این وجود، ما اینگونه درنظر می‌گیریم که افراد می‌توانند تمام سرمایه خود را از بانک خارج کنند. از این نکته هم چشم‌پوشی می‌کنیم که همواره انتقادات بسیاری به گروهی از افراد در مشاغل مختلف مانند برخی از پزشکان از سوی افکار عمومی وارد بود که برای فرار از پرداخت مالیات از مراجعین خود فقط پول نقد قبول می‌کنند.

در قدم بعدی این سوال مطرح می‌شود که آیا افراد حتی با انگیزه ضربه زدن به نظام بانکی و پولی کشور، این تصمیم را خواهند گرفت که پول خود را از بانک خارج کنند و چنین اقدامی چه پیامد‌هایی برای آن‌ها خواهد داشت؟

 

طرح خروج پول ها از بانک ها شکست خورده است؟

در این شرایط تورمی کشور که قیمت کالا‌های مختلف با افزایش قابل توجهی همراه بوده است، بر کسی پوشیده نیست که خریداران حتی برای یک خرید کوچک باید پول نقد زیادی به همراه داشته باشند؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که افراد تا چند روز قادر خواهند بود که تمام مبادلات خود را فقط با پول نقد انجام دهند؟

از سوی دیگر و باز هم با توجه به شرایط تورمی کشور که ارزش پول ملی کاهش قابل توجهی یافته است، افراد تلاش می‌کنند تا سرمایه خود را هرچند ناچیز، خیلی سریع به کالای دیگری تبدیل کنند. در این شرایط که افراد برای تبدیل ریال‌های خود به هر کالای دیگری از یکدیگر سبقت می‌گیرند، واقعا چند نفر حاضرند تا روز‌ها سرمایه خود را به صورت نقد و در خانه نگه‌داری کنند؟

همچنین حقوق ماهیانه بخش بزرگی از جامعه که کارمندان دولت هستند به حساب‌های بانکی آن‌ها واریز می‌شود؛ آیا یک معلم، کارمند و حتی کارگران شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌تواند از کارفرمایان خود درخواست کتند حقوق آن‌ها را به صورت نقد پرداخت کنند؟

همین بخش اول یعنی پرداخت حقوق‌ها و دستمزد‌ها به صورت واریز به حساب هر شهروند در مرحله نخست این مساله که پول‌ها از حساب خارج شود را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

با این وجود باز هم در نظر می‌گیریم که بخش وسیعی از جامعه سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کردند و حتی افرادی با سرمایه‌های کلان نیز با چنین حرکتی همراه شدند؛ آیا بانک‌ها ورشکست می‌شوند؟ در کشور‌هایی با اقتصاد آزاد که بانک‌های خصوصی متعددی فعالیت دارند، ممکن است بانک‌ها ورشکست شوند. اما در اقتصاد دولتی ایران که بانک‌ها نیز دولتی هستند، تا حالا چند بار شنیده‌اید که بانکی ورشکست شود؟