وزیر امور اقتصادی و داریی گفت: اول دی ماه ۱۴۰۱ استقراض دولت از بابت کسری و از محل تن‌خواه و بانک مرکزی به صفر رسیده است. شاید برای اولین بار در طی ایام گذشته است که مساله کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، سیداحسان خاندوزی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست ها و اقدامات ارزی دولت، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وزیر اقتصاد با تبریک میلاد حضرت مسیح گفت: ساماندهی و ایجاد ثبات در بازار ارز یکی از دغدغه های مهم دولت و مردم است البته که وزارت اقتصاد مسئولیت تامین مالی دولت و درآمدهای پایدار حوزه مالیاتی، گمرکی و اوراق خزانه و واگذاری سهام را دارد و تکالیف قانونی ویژه ای در حوزه عرضه و تقاضای بازار ارز نداریم.

وی با اشاره به عملکرد و خروجی نتایج مربوط به سیاست های مالی دولت سیزدهم گفت: کسری بودجه از عوامل تورم و بی ثباتی اقتصادی است که با حمایت خوب مجلس در قانون بودجه و اعمال سیاست های جدی و سخت گیرانه در سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی این مشکل رفع شده است؛ در ابتدای دی ماه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه استفاده شده از تنخواه و استقراض بانک مرکزی بود که اول دیماه ۱۴۰۱ یعنی سه روز قبل، استقراض دولت بابت کسری از محل تنخواه و بانک مرکزی به صفر رسید؛ برای اولین بار در طی ایام گذشته مسئله کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن نزول پیدا کرده است.

وی با اشاره به آمار ۹ ماهه سال جاری گفت: با کشف فرارهای مالیاتی و افزایش مودیان مالیاتی موفق شدیم عملکرد بیش از ۱۰۰ درصد یعنی ۱۰۱ درصد در پایان ۹ ماهه داشته باشیم آن هم برای کسانی که تا امروز از تور مالیات دهندگان بیرون بودند و در مقابل کسبه، کارگران و کارمندان مالیات پرداخت می کردند. همچنین فروش اموال دولتی و سهام دولت ۲۷ برابر ۹ ماهه اول سال قبل شده است. با توجه به اراده جدی وزارت اقتصاد، دولت و رئیس جمهور، اموال مازاد بانک ها هم به سرعت به فروش می رسد و ان شاءالله سال ۱۴۰۱ رکورد ۴ سال فروش اموال مازاد بانک ها و دستگاه های اجرایی را پشت سر خواهیم گذاشت.

خاندوزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای شفافیت در عملکرد شرکت های اقتصادی گفت: اگر شفافیتی وجود نداشت، این شرکت ها با استفاده از آب گل آلود افزایش قیمت طلا و ارز، در صف ایستاده و خودشان عامل افزایش بیشتر قیمت این کالاها می شدند؛ همچنین ابربدهکاران بانکی شفاف شدند.

وی با بیان اینکه بزرگترین واگذاری سالم، تخصصی و کاملا رقابتی صورت گرفته است، افزود: افزایش سرمایه بانک های دولتی برای افزایش توان تسهیلات دهی صورت گرفته که شامل ۱۰ هزار میلیارد برای بانک های مسکن و کشاورزی و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بانک صنعت و معدن است. همچنین دو بار سود سهام عدالت در یک سال گذشته با بیش از ۵۰۰ هزار تومان به ازای ۵۰ میلیون نفر مردم پرداخت شده و تا چند ماه آینده برای دومین بار در سال جاری بخش دوم سود سهام عدالت پرداخت می شود.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه در دو سال گذشته دولت نرخ مالیات را برای ایجاد گشایش تولیدکنندگان کاهش داده است، گفت: در مساله مشخص ارزش پول ملی و ارز هم بانک مرکزی برنامه هایی را در پیش گرفت به گونه ای که تا قبل از  ناآرامی ها و آشوب ها در کشور، بانک مرکزی توانسته بود سیاست های خود را در خصوص حواله و بازار را با کمترین میزان افزایش نسبت به شروع کار این دولت پیش ببرد؛ در حوادث اخیر و بعد از شکست دعوت به بستن اصناف، کسبه و بازارها ، دشمنان به دنبال انتقال ناآرامی ها به بانک ها و بازار ارز  کشور هستند که ان شاءالله با تدابیر بانک مرکزی در هفته ها و یکی دو ماه پیش رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات خواهیم بود. 

خاندوزی همچنین با بیان اینکه دولت همچون نمایندگان نگران نوسان در بازار ارز است، گفت: این مسیر، مسیر جنگ در متغیرهای اقتصادی است. باید همه درآمدهای ارزی صادرکنندگان و منابع ما برگردد و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا به شکل متمرکز فرماندهی یکپارچه شود که ان شاءالله این موضوع در شبکه سیاست گذاری ارزی کشور دنبال می شود؛ جمعه گذشته رئیس جمهور به طور ویژه تاکیداتی در این زمینه به رئیس کل بانک مرکزی داشت. امیدواریم با همدلی بین سه قوه از بی ثباتی موقت بگذریم.

وی در پایان بیان کرد: ۲۱ شهریور در نامه ای به رئیس مجلس درخواست کردم ابزار کنترلی برای کنترل تقاضاهای دلالی، سفته بازی و سوداگری بازار ارز ایجاد شود که یک بار برای همیشه به این وضعیت خاتمه دهیم. با تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته بازی در بازار ارز پایان خواهیم داد.