آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها روزانه معادل بیش از یک میلیارد لیتر سوخت مصرف می‌کنند که بیش از ۹۷ درصد انرژی مصرفی شامل گاز و محصولات نفتی است.

به گزارش مرور نیوز، شدت مصرف انرژی در ایران ۱۰۰ درصد بالاتر از این آمار در سطح جهانی است. این اختلاف در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته‌تر که مصرف انرژی را به‌شدت کاهش داده‌اند، چشمگیرتر است تا آنجا که شدت مصرف انرژی در ایران ۱۵ برابر ژاپن برآورد می‌شود.

در اکثر کشور‌های دنیا شاخص شدت مصرف انرژی کاهشی بوده، اما این شاخص در ایران افزایش داشته و بهینه سازی انرژی در ایجاد تناسب بین تولید ناخالص داخلی و میزان مصرف انرژی سخت‌تر شده است.

بیش از ۹۷ درصد انرژی مصرفی ایران شامل گاز و محصولات نفتی است؛ زیرا بیش از ۹۰ درصد از برق تولیدی ایران نیز از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها روزانه معادل بیش از یک میلیارد لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

با درنظرگرفتن جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، هر ایرانی روزانه ۱۲.۵ لیتر سوخت سرانه مصرف دارد و به عبارتی سهم هر ایرانی در سال ۴.۵ هزار لیتر خواهد بود.

مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، قدرت خود پایشگری را در زیست‌بوم ایران به‌شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا آلودگی‌هایی از جمله آلودگی هوا برای مدت‌های طولانی‌تری ماندگار باشد.