محمدرضا فرزین گفت:در حال حاضر در نرخ دلار در سامانه نیما به طور میانگین ۲۹ هزار تومان بوده و از فردا با عدد ۲۸۵۰۰ عرضه خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی مهمترین برنامه برای کنترل ارز گفت: اول نرخ ارز تعیین می‌کنیم باید به یک دوگانه توجه کنیم دوگانه رفاه و اشتغال است. اگر ارز گران شود رفاه از بین می‌رود و اگر کاهش پیدا کند اشتغال از بین می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در نرخ دلار در سامانه نیما به طور میانگین ۲۹ هزار تومان بوده و از فردا با عدد ۲۸۵۰۰ عرضه خواهد شد. در سامانه نیما ارز صادرات نفت و کالایی است در خصوص نرخ ارز نیما دیروز هم گفتم که با نرخ ۲۸۵۰۰ عرضه خواهد شد اما این قیمت دستوری نبوده و با افزایش عرضه صورت خواهد گرفت، در هفته آینده عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد. در سامانه نیما مشکلاتی وجود دارد مانند، ارزهای متفاوت برای تخصیص‌های متفاوت، چون ارزها متفاوت است اگر بخواهیم واژه دقیق‌تر بخواهیم انتخاب کنیم نقش تجاری و ارزی ما با مشکل مواجه است. نرخ ۲۸۵۰۰ می‌تواند نیازهای بازار را تأمین کند. بنگاه‌ها و ارز عرضه می‌کنند و در این سامانه آسیب نمی‌بینند.

رئیس بانک مرکزی در خصوص بازار مبادله ارزی گفت: یک بازار دیگر ایجاد می‌شود به نام بازار مبادله ارزی در این بازار تمام ارزها تأمین خواهد شد و آن نوسان خواهد داشت که به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه نرخ ارز را بیان کرد: نرخی در بازار آزاد که تحریف شده است در ۹ ماه گذشته صادرات غیر نفتی کشور مجموعه ۳۶ میلیارد دلار بوده است و ۴۲ میلیارد دلار نیز صرف واردات کالا شده است این یعنی بخش از واردات می‌تواند مشکل ارز را حل کند. در حال حاضر نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان می‌تواند نرخ دلار در سامانه نیما را متعادل کند.

رئیس بانک مرکزی تفاوت ارز ۴۲۰۰ با ۲۸۵۰۰ چه فرقی دارد گفت: ارز ۴۲۰۰ برای همه کالاها بود اما ارز ۲۸۵۰۰ برای همه کالاها نیست.

فرزین اضافه کرد: نرخ ۴۲ هزار تومان را پذیرفته‌اید این نرخ ارز کشور ما نیست این تحریف شده است و ما بازار را مدیریت خواهیم کرد این نرخ ارز تحریفی است به دلیل انتظاراتی علامت دهی غلط به بازار کالا می‌دهد همراه دنبال کنیم هیچ کالایی قیمت نخواهد داشت. در بازار آزاد دخالت خواهیم کرد. نیازهای قاچاق و فرار سرمایه فقط در بازار تأمین نخواهد شد. ما قطعاً نگاهی به بازار آزاد خواهیم داشت و این گونه نیست که بازار آزاد را قبول نداشته باشیم اما با سیاست‌های جدید نرخ بازار آزاد و توافقی را روز به روز کمتر می‌کنیم.

محمدرضا فرزین در ادامه گفت: ما به دوگانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت اگر تولید کننده بخواهد ارز ۵۰ هزار تومان است ما باید توجه کنیم.

وی در خصوص اصلاح بانکی گفت: کارکنان می‌توانند محور اصلاح نظام بانکی کشور باشند مسئله اساسی در نظام بانکی به یک ارزش باید تبدیل شود مقررات بانک مرکزی باید مو به مو اجرا شود عملاً در اجرای برنامه‌ها موفق نخواهیم بود. نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن برود متأسفانه تفکیکی دقیقی بین بانک‌ها انجام نشده و بانک‌های سرمایه گذاری، بنگاه دار، قرض الحسنه وتجاری نداشته و باید تفکیکی بین آنان صورت بگیرد و ممکن است مقررات متفاوت تفاوت بین بانک‌ها باید باشد و برای هر بانک برای امور تخصصی خود کار کند. مصرف در نظام بانکی کنترل صورت نمی‌گیرد مصرف پول بانک را تسهیلات گیرنده قرار می‌دهد نتوانیم کنترل کنیم در بانکداری اسلامی با مشکل رو به رو خواهیم شد. خرج از بنگاه داری بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند. گسترش تسهیلات خرد است در تسهیلات خرد با اموال غیر معقول برای ۵۰ میلیون ۱۰۰ میلیون می‌تواند پول بگیرد و طلا یا اموال دیگر داده تا وام را یک دو ماه پرداخت کنند.

ترازنامه بانک‌ها در سیاست‌های پولی در سیاست‌های پولی بانک مرکزی استفاده می‌شود یکی از روش‌های متداول شده است ابزار سیاست غیر متعارف که ترازنامه بانک‌ها کنترل می‌شود بانک مرکزی دارایی را کنترل می‌کند یکی از اهداف سمت چپ و راست ترازنامه کنترل خواهد شد برای کنترل تورم از سیاست‌های پولی استفاده شود.

قطعاً سیاست‌های جدید پولی اعلام خواهد شد و بانک‌هایی که رعایت نکنند برخود خواهد شد و اختیارات لازم را بانک مرکزی خواهد گرفت در برخی از حوزه‌ها اختیارات نداند و تلاش بر این است که با بانک‌ها اصلاح شود.

رئیس بانک مرکزی در خصوص کنترل تورم گفت: کنترل تورم فقط با بانک مرکزی قابل کنترل نیست بنابراین اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم نیاز به یک هیئت مالی داریم که مجموعه کنترل شود شما نمی‌توانید با سیاست پولی تورم را کنترل کنیم وقتی سیاست مالی انبساطی است و فشار از کسری بودجه یا خارج باشد حتی حوزه مالیات بیمه هم در این دخیل است با سیاست‌های کنترل تورم شود.
وی در خصوص اقدامات سیاست‌های پولی گفت: اقدامات خوبی درخصوص سیاست‌های پولی شده است و تمام تلاش ما این است که از سیاست پولی استفاده شود ۶ ماه از یک سیاست پولی استفاده کنیم و ۶ کاه بعد از یک سیاست دیگر استفاده کنیم.
محمدرضا فرزین درباره نرخ بهره نیز گفت: نرخ بهره یک شورای پولی دارد با نرخ سود بالاتر منتشر کرده است و به بانک‌ها اعلام شده نرخ بهره استفاده خواهیم کرد و اینکه چگونه استفاده خواهد شد را در عمل ببینم.
وی درباره بازگشت پول از شرکت‌های دولتی به خزانه بانک مرکزی گفت: حساب واحد خزانه به این معنا است که شما منابع شرکت‌های دولتی را بانک‌ها جذب می‌کنند و شبانه به بانک مرکزی می‌رفت باید در خصوص یک بازنگری شود قطعاً بنگاه‌هایی که این منابع را دارند تجدید نظر یعنی توسط بانک‌های تجاری اضافه برداشت از بانک تجاری می‌شود این هدف اصلی نیست هردو در کنار هم دیده خواهد شد
وی در ادامه رشد نقدینگی اظهار کرد: در حال حاضر هدف گذاری مشخصی بانک مرکزی دارد یکی دو ماه است و همین سیاست را بانک مرکزی دنبال می‌کند انسداد نقدینگی اگر به وجود بیاید با مشکل رو به رو خواهیم شد بنابراین باید در ماه‌های آینده باید چک شود باید به گونه‌ای نقدینگی کنترل شود که مقابل نقدینگی را بگیرم تورم ایجاد نکنیم
رئیس بانک مرکزی درخصوص راه اندازی بانک‌های قرض الحسنه اعلام کرد: در این چند سال گذشته سمت بانکداری تجاری قرض الحسنه نسبت به سال گذشته رشد داشته است نو تسهیلات قرض الحسنه را رشد دهیم چون عامه مردم را تأمین مالی می‌کند و باعث رضایت مردم خواهد شد
محمدرضا فرزین در پایان از اینکه ارز نیمایی تا چه زمان ادامه دارد گفت: ثبات را به بازار کالا بدهیم بازار کالا باید به ثبات برسد بازار کالا باید بداند که کالا با چه مقدار ارز وارد می‌کند تولید کننده برآورده باید داشته باشد.