کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش خودرو در بورس کالا موجب واریز ۷.۴ هزار میلیارد تومان از جیب دلالان به جیب تولید کننده و مصرف کننده در ماه‌های اخیر شده است.

به گزارش مرور نیوز،  نیما میرزایی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا و اثر گذاری آن بر  این بازار گفت: برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا نگاهی به آمار و ارقام و نتایج عرضه خودرو‌ها در بورس کالا داشته باشیم تا امروز عرضه خودرو از بورس کالا موجب کاهش نسبی قیمت محصولات عرضه (البته با تیراژ بالا) نسبت به رقبا شده است.

او در ادامه افزود: به عنوان مثال خودرو ۲۰۷ همان طور که در نمودارها مشخص است نسبت به دو محصول دیگر ایران خودرو که در بورس عرضه نشده اند وضعیت نسبی بسیار بهتری داشته و برایند اثر افزایش تورم در آن محدود و حتی منفی گردیده است. از نگاه دیگر فروش خودرو موجب واریز ۷.۴ هزار میلیارد تومان از جیب دلالان به جیب تولید کننده و مصرف کننده در ماه‌های اخیر شده  است به عبارت جزیی‌تر ۴.۷ هزار میلیارد تومان به جیب تولید کنندگان و ۲.۷ هزار میلیارد تومان نیز عاید مصرف کنندگان شده است.

میرزایی می گوید: باید دقت داشت که ادامه موفقیت این طرح مشروط به افزایش حجم عرضه‌ها است که خوشبختانه در مسیر آن قرار داریم و ایران خودرو در هفته جاری ۱۳ هزار خودرو در بورس کالا عرضه خواهد کرد. در واقع مشکل اصلی بورس کالا که بهانه به دست منتقدین آن و یا منتفعین ارزان فروشی می داد حجم کم عرضه‌ها بود که به التهاب بازار دامن می زد و در حال حاضر با توافق صورت گرفته توسط وزارت صمت و بورس کالا این موضوع تا حد زیادی اصلاح شده است.

به گفته او، در شرایطی که نتایج مثبت این طرح در کسب سود توسط تولید کننده و مصرف کننده نهایی و حذف دلالان مشخص شده است بنظر می‌رسد که اصرار بر روش دلال پرور پیشین در حالت خوشبینانه از روی کم توجهی به آمار و ارقام است.همچنین باید یادآور شد که مشکل صنعت خودرو در ایران عمیق است و نحوه فروش نمی‌تواند تمام مشکلات آن را مرتفع نماید.

او افزود: در حال حاضر با ساختار فعلی صنعت خودرو فروش از طریق بورس کالا بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر است عدم انگیزه کافی برای رقابت و بالا بردن کیفیت در سایه محدودیت بالای واردات را می توان از جمله مشکلات اصلی این صنعت نام برد.