هفته گذشته برخی کامیون‌داران از معطلی در مرز آستارا گله‌مند بودند که به گفته مسئولان حوزه راهداری، این مشکل به زودی با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور و رایزنی با طرف آذربایجانی رفع خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، از هفته گذشته تصاویر و فیلم‌هایی در خصوص صف‌های طولانی کامیون‌ها در بندر آستارا در فضای مجازی منتشر شده  و بسیاری از رانندگان از توقف‌های چند روزه و خراب شدن بار‌های آن‌ها که شامل  صیفی جات بوده خبر داده اند این در حالی است که طبق قانون باید ترخیص کامیون‌های یخچال دار همواره در بنادر و گمرک‌ها در اولویت قرار بگیرد.

غلامی یکی از رانندگان کامیون اعلام کرد: بیش از ۱۰ روز است که در صف طولانی پشت مرز آستارا مانده ایم و بار‌های ما رانندگان صیفی جات شامل بادمجان، کاهو، خیار و گوجه بوده که تمامی آن‌ها خراب شده است و این  باعث می‌شود که بازار تجاری از ما گرفته شود.

 با پیگیری‌هایی که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت گرفت، مشخص شد که این توقف و معطلی به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی در کشور آذربایجان و همچنین افزایش میزان ترانزیت به کشور‌های همسایه به خصوص آذربایجان بوده که اکنون با اقداماتی که از طریق دستگاه دیپلماسی انجام گرفته روند ترخیص کالا افزایش یافته است.

در همین رابطه جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بخش عمده‌ای از توقف این کامیون‌ها  به دلیل آن است که در تعطیلات سال نوی میلادی هستیم و بسیاری از کارمندان کشور آذربایجان به تعطیلات رفته اند. این موضوع را به صورت رسمی به دستگاه دیپلماسی اعلام کرده و مشکلات ترانزیتی را در این حوزه به صورت کتبی تشریح کرده ایم  و چندین دور مذاکره هم در این خصوص صورت گرفته است.

 

رانندگان اطلاعات غلطی از معطلی در مرز داده بودند

او ادامه داد: اطلاعات غلط در این خصوص داده شده  و هیچ یک از رانندگان و کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا ۲۰ روز معطل نمانده اند و بیشترین معطلی کامیون‌ها بین ۴ تا ۵ روز بوده است و اگر مشکل تشریفات و اسنادی در این حوزه وجود نداشته باشد به سرعت و ظرف مدت کوتاهی این کامیون‌ها ترخیص می‌شوند.

به گفته هدایتی یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد مربوط به  عملیات عمرانی گمرک  است که در پایانه مرزی  انجام می‌دهند و چندین سال است که این عملیات گمرکی به اتمام نرسیده و در صورتی که این  عملیات تکمیل شود، بخش عمده‌ای از پایانه باز شده و در اختیار پایانه راهداری قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: در این حوزه تداخلات ماشین‌ها بسیار زیاده بود و ۵ تا ۶ گره وجود دارد و باید در این بخش گمرگ نیرو‌های ترخیص و تشریفات خود را افزایش دهد و یا حداقل در ایام پیک سال  فعالیت  و ساعت کاری نیرو‌ها افزایش یابد چرا که در این مدت شاهد آن هستیم که در اوج کار، نیرو‌های گمرک ساعت ۶ تعطیل می‌شوند.

هدایتی بیان کرد: در صورتی که روند ترخیص کامیون‌ها روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون افزایش یابد،  حجم این صف‌ها نصف شده و  سرعت ترخیص کامیون‌ها افزایش خواهد یافت.

او گفت: گمرک درخواست کرده که تمامی کامیون‌های ورودی و خروجی از دستگاه ایکس ری عبور کنند که این خود زمینه ساز  تداخل کامیون‌ها و کاهش سرعت کار می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری بیان کرد: سازمان راهداری از  همراهی سایر بخش‌های حمل ونقلی از جمله حمل ونقل دریایی و ریلی استقبال زیادی می‌کند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم  که ناوگان حمل ونقل دریایی و کشتیرانی در بنادر شمالی کم است و این کمبود ناوگان، زمینه ساز  افزایش هزینه‌ها در این حوزه می‌شود.

براساس این گزارش یکی از  اصلی‌ترین برنامه‌های دولت، توسعه دیپلماسی اقتصادی است و چنین اقداماتی که منجر به  خراب شدن بار و محموله‌ها در ترانزیت های بین المللی می‌شود، زمینه ساز تخریب بازار تجار ایرانی در کشور‌های همسایه خواهد شد بنابراین باید در این حوزه تدابیر لازم اندیشیده شود.