مرحله جدید فروش ربع سکه در بورس از امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود. در این مرحله ۴۵۰ هزار قطعه ربع سکه عرضه خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، 450 هزار ربع سکه طلا بهار آزادی از امروز سه‌شنبه 4 بهمن 1401 به مدت 10 روز کاری از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله بصورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم بصورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

هفته گذشته هم طی سه روز عرضه ربع سکه در بورس، حدود 50 هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، 7 میلیون و 200 هزار تومان، روز دوم، 7 میلیون و 90 هزار تومان و روز سوم 7 میلیون و 50 هزار تومان بود.

مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به  بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

بانک مرکزی همچنین در نامه ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ 9٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

گفتنی است، عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران انجام می ‎شود.

کرمی معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی درباره مرحله جدید عرضه ربع سکه در بورس گفت: در عرضه هفته گذشته،‌ کشف قیمت به روش حراج تک قیمتی انجام شده بود؛ بعنوان مثال در هفته قبل اگر خریداران ثبت سفارش با قیمت‌های فرضی 1100 تا 1400 انجام شده بود و باتوجه به شرایط بازار بانک مرکزی فرضاً عدد 1200 را مناسب دانسته بود، بنابراین فردی که مبلغ بالاتری را نسبت به قیمت تعیین شده توسط بانک ثبت کرده بود با همان قیمت 1200 تومان می توانست گواهی سکه را خریداری کند ولی افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند موفق به خرید نشده بودند.

وی افزود: طبق روش قبلی، بعد از عرضه هر روز و تعیین قیمت نهایی از سوی بانک مرکزی، افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرده بودند، حذف شدند و  افرادی که در قیمت‌های بالاتر درخواست خرید داده بودند موفق به خرید ربع سکه شدند.

کرمی اضافه کرد: اما در حراج هفته جاری، حراج چند قیمتی خواهیم داشت و با توجه به مثالی که بالا عرض کردم اگر این هفته هم همین قیمت ها ثبت شود و قیمت مد نظر بانک مرکزی 1200 تومان باشد، فردی که 1200 تومان ثبت کرده باشد با همان قیمت ربع سکه را تحویل می گیرد و فردی که بالاتر ثبت کرده باشد با همان قیمت بالاتر دریافت خواهد کرد.