رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولید کنندگان گفت: در بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما فرآیند قانونی به طول کامل طی نشده و بررسی‌ها صورت گرفته اما در ستاد تنطیم بازار تصویب نهایی نشده بود.

به گزارش مرورنیوز، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین  افزایش قیمت بلیت هواپیما با حضور سید آقای جواد احمدی معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان  وتولید کنندگان، آقای صدیقی رئیس گروه نظارت بر خدمات شرکت های هواپیمایی، آقای یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس و آقای اسفائی سخنگوی سازمان تعزیرات پرداخت.

 

سوال : روال افزایش قیمت بلیت هواپیما به چه شکلی است؟

 احمدی : در بلیت هواپیما طبق قانون از یک مقطعی نرخ بلیت آزاد سازی شد اما در همان قانون اعلام شده که در مواردی برای قیمت گذاری در نرخ بلیت هواپیما باید تعزیرات و دولت ورود پیدا کند بنابراین باید هماهنگی های لازم برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از طرف ستاد تنظیم بازار داشته باشد.طی مصوباتی ابلاغی  اعلام شد که  نرخ حمل ونقل هوایی، ریلی و جاده ای مشمول قیمت گذاری است و کسانی که خدمات را ارائه می دهند پیشنهاد خود را باید به سازمان هواپیمایی کشور اعلام کنند و این پیشنهادات هم باید به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.

در بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما فرآیند قانونی به طول کامل طی نشده وبررسی ها صورت گرفته اما در ستاد تنطیم بازار تصویب نهایی نشده بود  بنابراین این افزایش قیمت بلیت هواپیما غیر قانونی بوده است.

 

سوال : مجلس  برای افزایش قیمت بلیت هواپیما چه اقداماتی باید انجام دهد؟

 مجتبی یوسفی :در حال حاضر برنامه ششم به پایان رسیده است بنابر این  استناد به بند برنامه پنجم اشتباه است و صنعت هوایی با چنگ ودندان خود رانگه می دارد واز زمان دولت قبل بحث شناور سازی مطرح شد ه بود  بنابراین اگر   قرار است براین  قانون  قیمت ها آزاد شود باید  اختیار نوع خدمات راهم به مردم دهیم تا با هر نوع آپشنی که وجود دارد بتوانند بلیت هواپیما را خریداری کنند اما درحال حاضر شاهد آن هستیم که بلیت در زمان پیک سفر به هیچ عنوان پیدا نمی شود. بخشی از این بازار سیاه هم توسط دفاتر و چارتر کنندگان ایجاد می شود که باید سازمان هواپیمایی کشور ورود کند.

اول باید بپذیریم به هر دلیلی نمی توانیم و عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم نرخ گذاری باید بر اساس  سیستم حاکمیتی وتعزیزاتی باشد ما آزاد سازی و شناور را قبول نداریم و در بودجه هم با آن  مداخله خواهیم کرد برخی عنوان می کنند که  بحث حمل ونقل صنعت هوایی بخش مرفه جامعه است اما باید اعلام کنیم که بسیاری از مواقع جابه جایی هایی در این صنعت صورت می گیرد.

در بحث افزایش هزینه‌های شرکت حمل ونقل و هوایی باید لحاظ کنیم  که ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده شده و این هم در تاریخ ۲۸ آبان مصوب شد، اما بانک‌ها در این بخش همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر هم اعلام کرده ایم برای جبران هزینه‌ها شرکت‌ها در کنار حمل ومسافر اقدام به جابه جایی بار هم کنند.

در جلسه سازمان هواپیمایی و هم وزیر بحث ها مفصلی صورت گرفت که در آن جلسه اعلام شد که بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح نیست و قرار نیست افزایش یابد.

سوال : در نهایت این افزایش قیمت چه اقدامی صورت می گیرد؟

احمدی:  ما هم تذکر به انجمن شرکت های هواپیمایی و هم به سازمان هواپیمایی  دادیم  که نرخ های خود رابازگردانند تا قیمت ها براساس روال قانونی افزایش یابد.

 

 سوال: با توجه به تعطیلات پیش رو سازمان تعزیرات به چه نحوی باید ورود پیدا کند؟ آیا مبالغ به مسافران بازگردانده می شود؟

اسفنائی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی: شاکی خصوصی وجود داشته و تاکنون ۷ فقره پرونده تشکیل شده و سه فقره پرونده در شعبه دیگر تشکیل شده است یک میلیارد، سه ملیارد و دو میلیارد تومان رقم‌های است که شرکت‌ها محکوم شده اند ومابقی مربوط به شرکت‌های فروشنده بلیت بوده است. ۲۱۸ میلیارد تومان محکومیت قطعی یکی از شرکت‌های هواپیمایی به نام سپهران  بوده است. امسال آمار را گرفتم حدود ۳۷ فقره در مورد  گران فروشی بلیت داشته ایم.

 

سوال: نظر شما در خصوص افزایش قیمت ها چیست؟

اسفائی: با حضور اعضا جلسه کارشناسی  در ۳ مرداد  برگزار شد و با افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها موافقت شد و برهمین اساس هم صورت‌ها مالی ارسال شده و ما از برج ۵ منتظر تایید در ستاد تنظیم بازار هستیم . همچنان گشت‌های تعزیراتی خود را امروز آغاز کرده ایم و به چند شرکت هواپیمایی سرزده ایم و تمامی قیمت‌های آن‌ها را بررسی کرده ایم.