رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: رویکردهای جدید بانک مرکزی در عرضه ربع سکه در بورس کالا و راه‌اندازی بازار معاملات ارز و طلا، سبب شد که روند صعودی قیمت سکه و طلا در بازار که در روزهای نخست هفته وجود داشت، متوقف و مسیر قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن تغییر کند.

به گزارش مرور نیوز ، نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، میانگین دو دلار کاهش اونس جهانی طلا را داشته‌ایم. علیرغم اینکه از اوایل هفته تا اواسط هفته روندی صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی دیده می‌شد، اما در پایان هفته کاهشی شد که در نهایت دو دلار کاهش را رقم زد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تصریح کرد: در بازارهای داخلی نیز سکه و طلا در روزهای ابتدایی هفته، دنباله‌رو نوسانات نرخ ارز در مسیر نوسان افزایشی قرار داشت، اما با اعمال رویکردهای جدید بانک مرکزی در رابطه با عرضه ربع سکه در بورس کالا و اعلام توزیع ۴۵۰ هزار قطعه ربع سکه و همچنین اعلام خبر راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا در آینده نزدیک، سبب شد که سکه و طلا در بازار از مسیر افزایشی دور بزند و در مسیر کاهش قیمت‌ها حرکت کند؛ بگونه‌ای که در روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه شاهد یک میلیون تومان کاهش قیمت هر قطعه سکه و حدود ۵۵ هزار تومان به‌ازای هر گرم طلای ۱۸ عیار باشیم.

وی ادامه داد: این روند نزولی قیمت‌ها تا روز چهارشنبه هم ادامه داشت و ۹۰۰ هزار تومان دیگر از بهای سکه را کاست؛ اما در آخرین روز بازار (پنجشنبه)، به‌دنبال نوسانات نرخ ارز در بازار و برخی اخبار سیاسی-اقتصادی در سطح دنیا، کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را کم کرد و مجدد نسبت به روز چهارشنبه قیمت‌ها را کمی بالا برد؛ براین اساس تاحدودی از بخشی از آن کاهش قریب به دو میلیون تومانی (طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه) جبران و تقویت شد.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: این موضوع سبب شد که بطور میانگین ۳۰۰ هزار تومان کاهش بهای هر قطعه سکه در آخرین معاملات پایانی هفته نسبت به ابتدای هفته دیده شود. اما هر مثقال طلای ۱۷ عیار نسبت به ابتدای هفته میانگین ۵۰۰۰ هزار تومان افزایش و هر گرم طلای ۱۸ عیار میانگین ۱۰۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده است.

بذرافشان در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار داخل و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۳۰۰ هزار تومان کاهش بطور میانگین در طول هفته، روز گذشته (پنجشنبه) ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با میانگین ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۳ میلیون تومان رسید. نیم سکه که در روز سه‌شنبه نسبت به روز پیش از آن ۶۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت، پس از نوسان نرخ ارز و صعودی شدن مجدد قیمت‌ها، بطور میانگین در آخرین معاملات هفته، تغییری نسبت به ابتدای هفته نداشته و ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: ربع سکه، اما بیشترین کاهش قیمت را در طول یک هفته اخیر تجربه کرده با میانگین ۸۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته ۹ میلیون تومان دادوستد شده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به نسبت ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز گذشته پنج میلیون تومان بود. همانطور که اشاره شد، هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۰۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۰۰۰ تومان افزایش بطور میانگین نسبت به ابتدای هفته به ترتیب ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر مثقال (۱۷ عیار) و دو میلیون و ۱۱۲ هزار تومان به ازای هر گرم (۱۸ عیار) دادوستد شده است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز که تا سه میلیون تومان هم کاهش یافته بود، مجدد در حال حاضر در محدوده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داد که تفاوت چندانی نسبت به ابتدای هفته ندارد. برای هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۲۶ دلار نرخ ثبت شده است.

بذرافشان ابراز امیدواری کرد که طی هفته‌های پیش‌رو همین رویکرد بانک مرکزی در توزیع ربع سکه ادامه دار باشد و همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده‌ایم، برای سایر قطعات سکه همچون نیم‌سکه و سکه‌های تمام اتفاق بیفتد، قطعا تاثیر به‌سزایی در کاهش قیمت‌ها و ثبات بازار خواهد داشت. ضمن اینکه باید عرضه‌ها با قیمت‌هایی با فاصله بیشتر نسبت به قیمت بازار صورت گیرد؛ تقاضا برای ربع سکه‌هایی که در این هفته بورس عرضه شد، میانگین ۱۱ هزار طی دو مرحله بود؛ بنابراین چندان تقاضایی هنوز شکل نگرفته و باید تداوم داشته و سکه‌ها با قیمت‌های اعلامی با فاصله بیشتر قیمت بازار آزاد عرضه شوند تا نقش مهم و تاثیرگذاری در کاهش قیمت‌ها، کاهش حباب سکه و ثبات قیمت‌ها در بازار ایفا کند.