با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» رونمایی می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی که امروز در محل موزه ارتباطات در حال برگزاری است، از نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» و نمونه پروازی ماهواره «طلوع ۳» رونمایی می‌شود.

ماهواره «ناهید ۲» دارای وزن حدود ۱۲۰ کیلوگرم و طول عمر بیش از ۲ سال در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر زمین قرار می‌گیرد.

این ماهواره دارای سیستم پیشرانش با قابلیت جابجایی ارتباطات است و تست ارتباطات مکالمه را روی باند مایکروویو فراهم می‌کند.

ماموریت‌های این ماهواره در دو دسته ماموریت‌های اولیه و ثانویه تعریف شده است. در ماموریت‌های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری‌های اساسی مورد نیاز مسیر راهبردی است. از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه‌ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال آزمون موقیعت‌یابی رادیویی مستقل از GPS با قابلیت استخراج TLE، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط هم‌زمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در دستور کار قرار دارد.

از جمله دستاوردهای این ماهواره می‌توان به آزمودن فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های زمین آهنگ، کسب دانش و فناوری انتقال مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره، توسعه و تثبیت بخشی از فناوری‌های ضروری در سیستم‌های پیشرانش، توان الکتریکی، محموله‌های مخابراتی، OBDH، کنترل حرارتی و ... اشاره کرد.

 

ماهواره خیام

امروز همچنین اولین تصاویر ماهواره «خیام» منتشر می شود.

«خیام» یک ماهواره تصویربرداری و سنجش از دور است که قابلیت تصویربرداری حدود یک متر را در طیف‌های مختلف اپتیکال دارد.

«خیام» یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر «سایوز» در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت پنج سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

این ماهواره هر ۲۴ ساعت چهار گذر از فراز ایران خواهد داشت که در این گذرها ارسال فرمان به ماهواره و دریافت داده تله‌متری ماهواره انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان فضایی، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

 

ماهواره ایرانی «خیام» چه کاربردهایی دارد؟

داده‌های ماهواره «خیام» که با هدف ارتقای مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است، در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد که جزئیات این کاربردها به شرح زیر است:

 

در حوزه کشاورزی برای مطالعه این موارد می‌توان از داده‌های ماهواره «خیام» بهره برد:

* رطوبت خاک و گیاه

* مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع کشاورزی

* پایش محدوده و سطح زیر کشت در مناطق مختلف

* میزان محصول پیش از برداشت

* تشخیص و تعیین گونه‌های مورد کشت

* بررسی سلامت محصول و تشخیص آفات

* پایش تغییرات دوره‌ای رشد گیاه

حوزه محیط زیست:

* پایش و بررسی تغییرات دوره‌ای سطح زمین

* پایش و بررسی روند حرکت و جابجایی آلودگی‌ها در آب، خاک و هوا

* بررسی تغییرات پوشش گیاهی و جنگل‌ها

* شناسایی کانون‌های گرد و غبار

* ارزیابی و تخریب زمین و بیابان‌زایی

* پایش میزان فرسایش خاک و وضعیت کویر و بیابان

حوزه بلایای طبیعی:

* مدل‌سازی ریسک و تهیه نقشه خطر

* پایش مناطق خسارت دیده

* شناسایی مناطق اسکان مجدد

* ارزیابی خسارت

پایش تغییرات شهری:

* پایش و بررسی پراکندگی شهرها و مناطق جمعیتی

* تغییرات کاربری اراضی

* تهیه نقشه‌های توسعه شهری و روستایی

* پایش ساخت و سازهای غیر مجاز

اکتشافات معدنی:

* پایش و بررسی پراکندگی صنایع و معادن

پایش منابع آبی:

* پایش تغییرات مرز ساحلی

* پایش مساحت سطح آب دریاچه‌ها، تالاب‌ها و ذخایر آب سدها.