ذخایر ارزی خارجی چین در دسامبر به پایین‌ترین میزان در شش سال اخیر نزول کرد، اما با تلاش مقامات این کشور برای حمایت از یوان در آستانه مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا، بالای سطح ۳ تریلیون دلار ایستاد.

به گزارش مرور نیوز، ذخایر ارزی خارجی چین در دسامبر به میزان ۴۱ میلیارد دلار کاهش یافت که ششمین کاهش ماهانه متوالی بود. با این همه کمتر از ۵۱ میلیارد دلار کاهشی بود که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند.

ذخایر ارزی چین برای کل سال ۲۰۱۶ حدود ۳۲۰ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۳.۰۱۱ تریلیون دلار رسید. میزان ذخایر این کشور در سال ۲۰۱۵ هم ۵۱۳ میلیارد دلار کاهش داشت.

نگرانی در بازارهای مالی جهانی نسبت به سرعت کاهش مصونیت چین برای دفاع از یوان و خروج سرمایه موج می زند.

برخی از تحلیلگران برآورد می‌کنند که این کشور تحت تدابیر صندوق بین المللی پول، باید حداقل ۲.۶ تا ۲.۸ تریلیون دلار حفظ کند. اگر کاهش ارزش یوان ادامه پیدا کند، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند چین از طریق مقررات رگولاتوری روند خروج سرمایه را کنترل کرده و از سوی دیگر با فروشندگان در بازارهای مبادلات ارزی مقابله کند تا مانع سفته بازی آنها شود.

اما اگر ذخایر ارزی با روند سریع‌تری کاهش پیدا کنند، ممکن است رهبران چین چاره‌ای جز این نداشته باشند که مانند سال ۲۰۱۵ بار دیگر نرخ یوان را به میزان چشمگیری کاهش دهد که احتمالا بازارهای مالی جهانی را بهم خواهد ریخت و تنشها با دولت جدید آمریکا را تشدید می‌کند.

یوان ۶.۶ درصد در برابر دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت که بزرگترین کاهش سالانه از سال ۱۹۹۴ بود و انتظار می رود امسال در صورت ادامه روند صعودی دلار، کاهش بیشتری پیدا کند.

عامل دیگری که به فشارها افزوده، خط و نشان ترامپ است که وعده داده است در نخستین روز حضورش در کاخ سفید، چین را یک دستکاری کننده ارزی معرفی کند و تهدید کرده است تعرفه سنگینی را برای واردات کالاهای چینی وضع کند.

این امر باعث شده چینی‌ها برای خارج کردن پول از کشورشان اشتیاق بیشتری پیدا کنند. شرکت تحقیقاتی "کپیتال اکونومیکس" برآورد کرده که روند خروج سرمایه از چین در نوامبر و دسامبر به ترتیب به ۷۶ میلیارد دلار و ۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

عامل اصلی کاهش ذخایر ارزی چین در سال ۲۰۱۶ به دلیل اقدام بانک مرکزی در استفاده از ذخایر برای تثبیت ارزش یوان بود.