در سفر رئیس جمهوری و وزرای کابینه دولت سیزدهم به پکن توافقات بسیاری در بخش کشاورزی میان ایران و چین صورت گرفت که از مهمترین آنها می‌توان به صادرات محصولات لبنی و سیب به چین اشاره کرد.

به گزارش مرور نیوز،  سید ابراهیم رئیسی به همراه جمعی از وزرای کابینه خود از جمله سید جواد ساداتی نژاد - وزیر جهادکشاورزی - به منظور دیدار با رئیس جمهوری این کشور و امضای سند مهم همکاری‌های دوجانبه وارد پکن شد.

در این سفر ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین به امضا رسید که این تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش، میراث فرهنگی و همچنین کشاورزی بود.

در جریان امضای این اسناد همکاری مشترک، ساداتی نژاد - وزیر جهادکشاورزی - از امضای چند سند همکاری در حوزه کشاورزی با چین خبر داد و  اعلام کرد که تاکنون سه سند در بخش کشاورزی امضا شده که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین و یک سند نیز مربوط به صادرات سیب بود.

وی همچنین به صادرات مرکبات، عسل و آبزیان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت که با توافق‌های صورت گرفته و مجوزهای صادر شده، پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است.

بنابر گفته وزیرجهادکشاورزی مذاکراتی در بحث مکانیزاسیون و زنجیره ارزش نیز در چند ماه اخیر انجام شده‌ است. همچنین در صنایع تبدیلی و فرآوری، تحقیقات، پژوهش و فناوری آماده سرمایه‌گذاری چین در کشورمان هستیم.

ساداتی‌نژاد همچنین تصریح کرد که علاقه‌مندی از سوی کشور چین در حوزه شیلات و میگو وجود دارد و در این راستا برنامه‌ریزی منظمی بین دو کشور انجام شده است.

وی به دستاوردهایی که در خصوص کاشت برنج با آب شور و بحث‌های مربوط به بذر و تحقیقات در کشور چین انجام یافته است اشاره کرد و گفت که امیدواریم ارتباط بین ایران و چین در این خصوص افزایش یابد. همچنین می‌توانیم در حوزه بذر، مکانیزاسیون، فناوری و زنجیره ارزش و گیاهان دارویی بین دو کشور همکاری‌ها را افزایش دهیم تا بخشی از نیاز دو کشور برطرف شود.