وضعیت نوسان قیمت گوشت در چند هفته اخیر به گونه ای شد که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را تحت الشعاع قرار داد تا جایی که قیمت این محصول به کیلویی 40 تا 50 هزار تومان هم رسید، غیرعادی بودن شرایط تنظیم بازار گوشت قرمز به حدی است که مردم با تمام وجود بی‌تدبیری ها را لمس می کنند.

به گزارش خبرنگاراقتصادی مرور نیوز، در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این کالای مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است، در چند هفته گذشته خبرهایی از گرانی بی‌سابقه گوشت قرمز را شاهد بودیم. بر اساس گزارش‌های میدانی از سطح بازار، قیمت گوشت در روزهای گذشته با افزایش قیمت چند هزار تومانی همراه بود، تا جایی که قیمت گوشت قرمز در هر نقطه از تهران متفاوت گزارش شد.

علیرضا ولی با اشاره به اینکه تولید داخلی گوشت قرمز بالای 800 هزار تن است، توضیح داد: کسری حدود 100 هزار تنی گوشت قرمز با مشارکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی جبران خواهد شد.در حال حاضر موجودی گوشت قرمز بخش خصوصی 20 هزارتن و شرکت پشتیبانی امور دام نزدیک به 5 هزار تن است و با توجه به نیاز سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز، تنها به 90 تا 100 هزار تن واردات این محصول نیاز است.

به گفته وی بیش از 80 درصد کسری گوشت قرمز توسط بخش خصوصی از برزیل به صورت منجمد وارد و با قیمت مورد تایید ستاد تنظیم بازار عرضه می شود.

در بحث تامین گوشت قرمز احساس خطر میکردیم

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان نرخ ثابتی برای گوشت گوسفندی اعلام کرد گفت: قیمت‌ها در نوسان است و بازار هنوز به ثبات نرسیده و برای اعلام نرخ باید صبر کنیم.

علی اصغر ملکی قیمت‌های فعلی در بازار گوشت را غیر واقعی دانست و افزود: اقداماتی از جمله عرضه گوشت یخی گوساله برزیلی، گوشت گرم آسیای میانه و ممنوعیت صادرات گوشت به کشورهای دیگر انجام شده است که باعث کنترل قیمت گوشت در کوتاه مدت می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، وی با انتقاد از دامداران تصریح کرد: دامداران گوشت را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند که همین امر باعث افزایش قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها شده است.

از طرفی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده در حوزه گوشت گوسفندی ربطی به صادرات دام زنده ندارد تصریح کرد: تولید دام زنده سالانه به حدود ۶۰ میلیون راس میرسد و صادرات جزیی این دام ها نمیتواند مشکلی در بازار ایجاد کند کمااینکه در مقابل این صادرات واردات گوشت قرمز نیز انجام میشود.

رکنی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای تعادل بخشی به بازار گوشت طرح توزیع گوشت قرمز تازه گوسفندی را به صورت گرم در دستور کار خود قرار داده  و به زودی در سطح ملی گسترش پیدا میکند که امیدواریم سبب تعادل بخشی به بازار گوشت شود.

از طرفی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرور نیوز در رابطه با گرانی  گوشت گوسفندی در بازار اظهار داشت: نرخ گوشت قرمز در بازار متصل به نرخ عرضه دام است و باید دید عرضه دام به چه قیمتی صورت می‌گیرد و اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، یک گرانی طبیعی به وجود می‌آید و قطعا این گرانی گرانفروشی نخواهد بود.

سید محمود نوابی با اشاره به اینکه متأسفانه در بخش تأمین گوشت قرمز احساس خطر کردیم، تصریح کرد: تغییرات نرخ ارز هم اتفاق افتاده و انگیزه صادرات را بیشتر کرده است زیرا صادرات آن آزاد است و بنابر آمار پنج تا شش ماهه امسال صادرات به رقم ۲.۲ درصد افزایش یافته که با ادامه این رقم به بیش از ۵ درصد می‌رسد.

عاملان گرانی گوشت قرمز مشخص شدند

با همه این تفاسیر رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده کشور اعلام کرد: با آغاز عرضه گوشت گوسفند پیش بینی می شود قیمت هر کیلو گوشت گوسفند به ۲۸ هزار تومان کاهش یابد.

منصور پوریان با اشاره به اینکه دام زنده به صورت انبوه در دامداریها موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد افزود: قیمت هر کیلو گوشت بره زنده امروز ۱۳ هزار تومان و هر کیلو گوشت میش زنده نیز ۱۰ هزار تومان است و در این بخش هیچگونه افزایش قیمتی وجود ندارد.  

به گفته این مسئول در فصل سرد تقاضا در بازار کاهش می یابد بنابراین صادرات دام زنده نیز روند نزولی دارد و در ۵ ماه اخیر فقط در حدود ۳۰ هزار رأس دام زنده صادر شده است و پیش بینی میشود روند نزولی صادرات تا پایان فصل بهار ادامه یابد.  

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده کشور، اتحادیه گوشت گوسفندی و چوبداران را عاملان گرانی گوشت دانست و تصریح کرد: روند افزایش قیمت گوشت گوسفند از سال گذشته آغاز شد و اتحادیه گوشت گوسفندی که اعضا آن قصابها و چوب داران هستند برای افزایش فاصله قیمت تولید تا عرضه و افزایش حاشیه سود قیمت را افزایش دادند.

وی تصریح کرد: چوب دارها و قصابها دام را با قیمت پایین از دامدار خریداری و ذبح میکنند و با قیمت بالا در بازار عرضه میکنند همچنین انباشتگی دام زنده در دامداریها سبب میشود تا دامداران دام را با قیمت پایین به چوبداران و قصابها بفروشند.  

پوریان عنوان کرد: فقط کافی است بهطور مثال بازدیدی از دامداریهای شهرستان شهریار داشته باشید تا شاهد انبوه دام زنده در این مراکز باشید.